Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24893
Title: Природознавчі дисципліни як засіб формування духовних цінностей майбутніх фахівців дошкільної освіти
Other Titles: NATURAL DISCIPLINES AS A MEANS OF FORMING THE SPIRITUAL VALUES IN FUTURE SPECIALISTS OF PRESCHOOL EDUCATION
Authors: Пинзеник, Олена Мафтеївна
Pynzenyk, Olena
Keywords: духовні цінності, духовна культура, дисципліни природознавчого циклу, професійна під- готовка через вивчення дисциплін природознавчого циклу, spiritual values, spiritual culture, disciplines of the natural history cycle, vocational training through the study of disciplines of the natural cycle
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Пинзеник, О. М. Природознавчі дисципліни як засіб формування духовних цінностей майбутніх фахівців дошкільної освіти [Текст] / О. М. Пинзеник // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 139–143
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Актуальність проблеми формування духовних цінностей майбутніх педагогів полягає у необ- хідності створення нових аксіологічних засад духовності в освіті (зокрема, дошкільній), позаяк встановлена у минулому система цінностей значною мірою припинила своє функціонування. Звернення педагогічної науки до духовних цінностей національної самобутності українського народу, переосмислення в сучасних умовах вартостей і трансформації ієрархії цінностей, є логічним і закономірним явищем. Такий підхід сприятиме виробленню у майбутніх вихователів навичок здійснювати оцінювання власних духовних цінностей та передбачати процес їх формування у дітей дошкільного віку, формуватиме досвід духовно-оцінної діяльності. Метою статті є визначення найбільш важливих напрямків у вивченні проблеми формування духовних цінностей майбутніх вихователів дітей дошкільного віку у процесі вивчення дисциплін природознавчого циклу. У процесі виконання завдань, зумовлених метою статті, було використано методи науково-педагогічного дослідження: метод аналізу наукових джерел з проблеми дослідження; методи аналізу і синтезу при визначенні мети й завдань дослідження; метод контент-аналізу нормативних документів. Визначено головні напрямки організації процесу формування оціночних ставлень майбутніх педагогів до духовних цінностей на прикладі вивчення дисциплін природознавчого циклу, завдання процесу формування оціночних ставлень до духовних цінностей, вимоги до системи оцінних завдань.
The urgency of the problem of the formation of the spiritual values of future teachers lies in the need to create new axiological foundations of spirituality in education (in particular, preschool), since the value system established in the past has largely ceased to function. The appeal of pedagogical science to the spiritual values of the national identity of the Ukrainian people, the reinterpretation of values in modern conditions and the transformation of a hierarchy of values is a logical and logical phenomenon. Such an approach will contribute to the development of future educators' skills in assessing their own spiritual values and anticipating the process of their formation in children of preschool age, the formation of the experience of spiritual assessment activities. The purpose of the article is to determine the most important directions in the study of the problem of the formation of spiritual values of future educators of children of preschool age in the process of studying the disciplines of the natural science cycle. In the process of performing tasks, due to the purpose of the article, the methods of scientific and pedagogical research were used: a method of analyzing scientific sources on the research problem; methods of analysis and synthesis in determining the goals and objectives of the study; method of content analysis of regulatory documents. The programme for training preschool education specialists provides for the introduction of disciplines in the natural science cycle in stages. Students study, «Fundamentals of natural science with the methodology», «Technology of environmental education for preschoolers», «Technology of teaching disciplines of the natural science cycle». Thus, in the process of studying the discipline «Methods of familiarization with nature and environmental education of preschoolers (with a practical work in natural science)», students receive basic knowledge of methods and techniques for familiarizing preschoolers with nature, acquire the ability to grow plants at the site of pre-school education, the device corners of nature and the like that. Taking into account the content of the modern system of knowledge about the features of development and upbringing of children of preschool age and the features of the organization of the educational process, the discipline «Basics of natural science with methodology» consists of two parts: the foundation of natural science and the methodology of familiarization with nature. Discipline is considered as a component of the content of bachelor of pre-school education training and is built on the relevant theoretical, scientific foundations and practical training. The main principle of constructing educational material for the course is environmental, the essence of which in constant emphasis is on identifying relationships in nature, establishing those dependencies and laws of nature that should guide people in their behavior. It is this that determines the formation of the moral qualities of the personality of the future teacher, which are based on the love of his native land, the desire to protect it.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24893
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пинзеник Олена Мафтеївна.pdf337.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.