Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24895
Title: Професійна рефлексія в структурі інноваційної діяльності соціального педагога
Other Titles: Professional reflection in the structure of innovative activity of the social pedagogue
Профессиональная рефлексия в структуре инновационной деятельности социального педагога
Authors: Кравчина, Тетяна Володимирівна
Kravchyna, Tetyana
Keywords: рефлексія, розвиток, психолого-педагогічне дослідження, професійна діяльність, педагог, reflection, development, psychological and pedagogical research, professional activity, pedagogue, рефлексия, развитие, психолого-педагогическое исследование, профессиональная деятельность, педагог
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Кравчина, Т. В. Професійна рефлексія в структурі інноваційної діяльності соціального педагога [Текст] / Т. В. Кравчина // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 84–87.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Робота присвячена актуальній проблемі вивчення професійної рефлексії як необхідному психолого-педагогічному механізму професійного самоудосконалення і самоактуалізації соціального педагога, що виявляється в здатності фахівця займати аналітичну позицію по відношенню до себе і професійної діяльності, одним з критеріїв сформованості якої є готовність до здійснення цієї діяльності. Методи дослідження: теоретичних аналіз джерел з проблеми професійної рефлексії в структурі інноваційної діяльності соціальних педагогів. Здійснено характеристику моделі структури професйної рефлексії, визначаються основні її складові і доцільність їх застосування у професійній діяльності. Доведено, що у структурі інноваційної діяльності рефлексія набуває системоутворюючого характеру, стаючи особистісною основою професіоналізму фахівця. Основу роботи склали теоретичні методи: аналіз і вивчення психолого-педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження; аналіз інноваційних освітніх рішень вищої школи.
The paper is devoted to the actual problem of studying professional reflection as the necessary psychological and pedagogical mechanism of professional self-perfection and self-actualization of a social teacher, which manifests itself in the ability of a specialist to take an analytical position in relation to himself and his professional activities, one of the criteria for the formation of which is the readiness for the implementation of this activity. The purpose of the work is to justify and highlight the ways of implementing innovative activity in shaping the professional reflection of a social teacher. Methods of research: theoretical analysis of sources on the problem of professional reflection in the structure of innovative activity of social pedagogues. The model of the structure of professional reflection is described, the main components of it and the expediency of their application in professional activity are determined. The paper considers the conditions that contribute to the effective development of the social teacher's reflection. It is proved that in the structure of innovation activity reflection acquires a system-forming character, becoming a personal basis for the professionalism of a specialist. Innovative activity is realized in the practice of professional social pedagogical training by introducing a set of measures related to updating the contents of the mentioned training, applied methods and means and causing an appropriate influence on all aspects of the readiness of the future social teacher to pedagogical activity in a modern higher educational school. The basis of the work are theoretical methods: analysis and study of psychological and pedagogical, methodological and special literature, information sources on the research problem; analysis of innovative educational decisions of the higher school.
Работа посвящена актуальной проблеме изучения профессиональной рефлексии как необходимый психолого-педагогический механизм профессионального самосовершенствования и самоактуализации социального педагога, проявляющийся в способности специалиста занимать аналитическую позицию по отношению к себе и профессиональной деятельности, одним из критериев сформированности которой является готовность к осуществлению этой деятельности. Цель статьи: обоснование и освещение путей реализации инновационной деятельности в формировании профессиональной рефлексии социального педагога. Осуществлено характеристику модели структуры професйнои рефлексии, определяются основные ее составляющие и целесообразность их применения в профессиональной деятельности. Доказано, что в структуре инновационной деятельности рефлексия приобретает системообразующий характер, становится личностной основой профессионализма специалиста. Основу работы составили теоретические методы: анализ и изучение психолого-педагогической, методической и специальной литературы, информационных источников по проблеме исследования; анализ инновационных образовательных решений высшей школы.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24895
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кравчина Тетяна Володимирівна.pdf349.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.