Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24896
Title: Реалізація наскрізних змістових ліній у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу
Other Titles: Implementation of cross-cutting content lines in teaching foreign languages to primary school students on the basis of competence-based approach
Реализация сквозных содержательных линий в обучении иностранным языкам учащихся начальной школы на основе компетентностного подхода
Authors: Полонська, Тамара Костянтинівна
Keywords: компетентнісний підхід, наскрізні змістові лінії, іноземні мови, початкова школа, competence-based approach, cross-cutting content lines, foreign languages, primary school, компетентностный подход, сквозные содержательные линии, иностранные языки, начальная школа
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Полонська, Т. К. Реалізація наскрізних змістових ліній у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу [Текст] / Т. К. Полонська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44). – С. 132–136.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);
Abstract: Актуальність обраної теми пов’язана з реалізацією компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає зміщення акценту з накопичення обсягу знань на формування практичних умінь і набуття необхідних життєвих компетентностей. Мета статті: з’ясувати сутність поняття «наскрізні змістові лінії» та розкрити особливості їх реалізації у процесі навчання іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу. Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової психолого-педагогічної, лінгвістичної та методичної літератури, чинних нормативних документів тощо). Автором проаналізовано нові нормативні документи про початкову освіту, визначено сутність наскрізних змістових ліній в освітньому процесі в цілому та курсі іноземної мови початкової школи зокрема. У статті охарактеризовано чотири наскрізні змістові лінії в навчанні іноземних мов учнів 1–4 класів на засадах компетентнісного підходу, співвіднесено їх із запропонованими у програмах темами та обов’язковими результатами навчання. Реалізація змістових ліній спрямована на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
The relevance of the chosen topic is related to the implementation of the competence-based approach to education, which involves shifting the emphasis from the accumulation of knowledge to the formation of practical skills and the acquisition of necessary life skills (competences). The purpose of the article: to clarify the essence for the concept of «cross-cutting content lines» and to reveal the features of its implementation in the process of teaching foreign languages to primary school students on the basis of the competence-based approach. Research methods: theoretical (analysis of scientific psycho-pedagogical, linguistic and methodical literature, current regulatory documents: standards, programs, etc.). The author reveals the modern definitions of the concepts «competence-based approach», «competence», «key competences», which are proposed in the documents of the New Ukrainian School. She analyzes the new regulatory documents on primary education, in particular: State standard of primary education, Typical educational program for institutions of general secondary education, Typical primary educational program; determines the essence of cross-cutting content lines in the educational process in general and a foreign language course of primary school in particular. The article describes four cross-cutting content lines in teaching foreign languages to students of grades 1-4 on the basis of the competence-based approach: «Environmental Security and Sustainable Development», «Civil Responsibility», «Health and Safety», «Entrepreneurship and Financial Literacy», the implementation of which is aimed at forming the student’s ability to apply knowledge and skills from different school subjects in real life situations. These lines are correlated with separate key competences and contribute to the formation of value and ideological orientations of the student, determining his/her behaviour in various life situations. Cross-cutting content lines in a foreign language course of primary school are also correlated with the topics proposed in the programs and compulsory learning outcomes.
Актуальность избранной темы связана с реализацией компетентностного подхода в обучении, который предусматривает смещение акцента с накопления объема знаний на формирование практических умений и приобретение необходимых жизненных компетентностей. Цель статьи: выяснить сущность понятия «сквозные содержательные линии» и раскрыть особенности их реализации в процессе обучения иностранным языкам учащихся начальной школы на основе компетентностного подхода. Методы исследования: теоретические (анализ научной психолого-педагогической, лингвистической и методической литературы, действующих нормативных документов: стандартов, программ и т.п. Автором проанализированы новые нормативные документы о начальном образовании, определена сущность сквозных содержательных линий в образовательном процессе в целом и в курсе иностранного языка начальной школы в частности. В статье охарактеризованы четыре сквозные содержательные линии в обучении иностранным языкам учащихся 1-4 классов на основе компетентностного подхода, которые соотнесены с предложенными в программах темами и обязательными результатами обучения. Реализация этих линий направлена на формирование в учащихся способности применять знания и умения по различным предметам в реальных жизненных ситуациях.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24896
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Полонська Тамара Костянтинівна.pdf355.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.