Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24899
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОпачко, Магдалина Василівна-
dc.contributor.authorOpachko, Magdalyna-
dc.date.accessioned2019-07-16T11:57:03Z-
dc.date.available2019-07-16T11:57:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationОпачко, М. В. Технологічний підхід у розробці теоретичного і практичного аспектів дидактичного менеджменту [Текст] / М. В. Опачко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (44).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24899-
dc.description.abstractТехнологічний підхід у засвоєнні змісту дидактичного менеджменту орієнтується на оволодіння студентами – майбутніми педагогами основами майстерності управління навчанням. Актуальність проблеми випливає із потреби визначення складових формування у студентів-майбутніх педагогів компетентності дидактичного менеджменту. Технологічна складова, або технологіна компетентніть передбачає оволодіння студентами системою теоретичних знань, практичних умінь і навичок та досвідом самостійного конструювання і апробації технологій управління навчанням у змісті розробки опорної теми. Мета дослідження полягає у розкритті сутності технологічного підходу в розробці теоретичних і практичних аспектів дидактичного менеджменту. Методи дослідження, які використовувались для досягнення мети: аналіз моделювання; узагальнення; опитування. Результат дослідження очікується у формі створених технологій дидактичного менеджменту для засвоєння ключових елементів опорної теми з фізики; сформованості вмінь: використання дидактичних технологій у процесі навчання, технолоій дидактичного менеджменту в управлінні розвитком особистості учня; наповнення конкретним фізичним змістом технологій дидактичного менеджменту; використання технологій управління навчанням у процесі вивчення фізики в школі.uk
dc.description.abstractTechnological approach in assimilation of the content of didactic management is oriented to mastering the students-future teachers − the basics of mastery of management education. The urgency of the problem stems from the need to determine the components of formation of didactic management competence of future students. Technological component, or technology competence, involves mastering the system of theoretical knowledge, practical skills and experience and the experience of independent designing and testing of teaching management technologies in the content of the development of a reference theme. The purpose of the study is to reveal the essence of the technological approach in developing the theoretical and practical aspects of didactic management. Research methods used: analysis (educational, pedagogical, didactic technologies and their place in the professional activity of future physics teachers on didactic management as a component of professional training of a specialist, the content of teaching technology technologies or teaching management technologies); modeling (professional training and activities related to the use of didactic management technologies); generalisation (in the process of structuring the content content of the teaching methods of didactic management; formulation of conclusions); observation (at the work of students on the development and use of technology management training in physics); a survey (conducted in the process of finding out the understanding of the nature of the tasks over the content content of the techniques of didactic management and determining their complexity for students). Technological approach in the development of problems of didactic management is realised in theoretical and practical aspects. Theoretical aspect of technological approach involves knowledge of technology: educational, pedagogical, didactic, educational; acquaint students with the experience of using pedagogical technologies (developing, gaming, person-oriented, interactive, etc.). Practical aspect involves the self-mastering of the techniques of didactic management (learning management technologies). It consists of technologies: the design of a training management system (for example, physics), training organization and management; simulation of interaction in learning; diagnostics of training. The mastery of the techniques of didactic management involves their filling with specific subject content, e.g., the technology of forming the concepts of the theme (reference), the technology of creating test tasks (for the diagnosis of rates and levels of assimilation of concepts of the basic theme), etc.uk
dc.description.abstractТехнологический подход в усвоении содержания дидактического менеджмента ориентируется на овладение студентами - будущими педагогами основами мастерства управления обучением. Актуальность проблемы вытекает из необходимости определения составляющих формирования у студентов-будущих педагогов компетентности дидактического менеджмента. Технологическая составляющая, или технологическая компетентность предусматривает овладение студентами системой теоретических знаний, практических умений и навыков, опытом самостоятельного конструирования и апробации технологий управления обучением в контексте разработки опорной темы. Цель исследования заключается в раскрытии сущности технологического подхода в разработке теоретических и практических аспектов дидактического менеджмента. Методы исследования, которые использовались для достижения цели: анализ; моделирования; обобщения; наблюдения; опроса. Результат исследования ожидается в форме разработок технологий дидактического менеджмента для усвоения ключевых элементов опорной темы по физике; сформированности умений: использования дидактических технологий в процессе обучения, технологий дидактического менеджмента в управлении развитием личности ученика; наполнения конкретным физическим содержанием технологий дидактического менеджмента; использования технологий управления обучением в процессе изучения физики в школе.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота. Вип. 1(44);-
dc.subjectтехнологічний підхідuk
dc.subjectдидактичний менеджментuk
dc.subjectтехнологічна компетентність вчителя фізикиuk
dc.subjectмоделювання професійної підготовки і діяльності майбутніх вчителів фізикиuk
dc.subjecttechnological approachuk
dc.subjectdidactic managementuk
dc.subjecttechnological competence of the teacher of physicsuk
dc.subjectsimulation of the professional training and activity of future teachers of physicsuk
dc.subjectтехнологический подходuk
dc.subjectдидактический менеджментuk
dc.subjectтехнологическая компетентность учителя физикиuk
dc.subjectмоделирование профессиональной подготовки и деятельности будущих учителей физикиuk
dc.titleТехнологічний підхід у розробці теоретичного і практичного аспектів дидактичного менеджментуuk
dc.title.alternativeTechnological approach to the development of theoretical and practical aspects of didactic managementuk
dc.title.alternativeТехнологический подход в разработке теоретических и практических аспектов дидактического менеджментаuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (44) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Опачко Магдалина Василівна.pdf382.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.