Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24922
Title: Features of developing the worldview competency of future teachers of the english language and foreign literature
Other Titles: Особливості розвитку світоглядної компетентності майбутніх вчителів англійської мови та іноземної літератури
Особенности развития мировоззренческой компетентности будущих учителей английского языка и иностранной литературы
Authors: Harapko, Vitaliia
Гарапко, Віталія Іванівна
Telychko, Nataliia
Теличко, Наталія Вікторівна
Keywords: world-view competence, general competence, educational competence, student's value orientations, micro-lesson, competency paradigm, competence approach, світоглядна компетентність, загальні компетентності, освітня компетентність, ціннісні орієнтації студента, мікро-урок, компетентнісна парадигма, компетентнісний підхід, мировоззренческая компетентность, общие компетентности, образовательная компетентность, ценностные ориентации студента, микро-урок, компетентностная парадигма, компетентностный подход
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Harapko, V. Features of developing the worldview competency of future teachers of the english language and foreign literature [Текст] / V. Harapko, N. Telychko // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 63-66.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: In connection with modernisation processes taking place in the Ukrainian education and its transition to a competent paradigm, attention is paid to the competences and qualifications of education workers as they are to introduce new approaches to the development of education. Worldview competence is an element of educational competence that covers all three levels of competence development and is characterized by personal experience, values related to interaction with the environment. This competence implies planetary responsibility, noosphere thinking, a culture of civilisation, and a system of new values. The purpose of this article is to describe some of peculiarities of the process of developing the world-view competence of future teachers of English and foreign literature. The methods of research used: analysis and synthesis, comparison, systematisation and classification of philosophical, sociological, psychological and pedagogical scientific sources of literature in order to identify the theoretical foundations and the state of development of the problem under the study. The world-wide competence of a teacher of English and foreign literature is the competence in the world of thought associated with value orientations, the ability to see and understand the surrounding foreign world, to navigate within it, to realise its role and purposeful, creative orientation in the native and foreign language environment, the ability to choose target and meaningful parameters of teaching and learning process, making creative decisions.
У зв'язку з процесами модернізації, що відбуваються в українській освіті та її переходом до компетентісної парадигми зростає увага до компетенцій та кваліфікаційних характеристик працівників освіти, оскільки вони призначені для впровадження нових підходів у розвиток освіти. Світоглядна компетенція є елементом освітньої компетенції, що охоплює всі три рівні компетентнісного розвитку та характеризується особистим досвідом, цінностями, пов'язаними із взаємодією з навколишнім середовищем. Ця компетентність передбачає планетарну відповідальність, ноосферне мислення, культуру цивілізації та систему нових цінностей. Мета цієї статті - описати деякі особливості процесу розвитку світоглядної компетентності майбутніх вчителів англійської мови та зарубіжної літератури. Нами застосовано теоретичні методи: аналіз та синтез, порівняння, систематизація та класифікація положень філософських, соціологічних, психологічних та педагогічних наукових джерел літератури з метою виявлення теоретичних засади і стан розвитку досліджуваної проблеми. Світоглядна компетенція вчителя англійської мови та зарубіжної літератури - компетентність у світі думки, пов'язана з ціннісними орієнтаціями, вмінням бачити та розуміти навколишній іноземний світ, орієнтуватися в ньому, усвідомити свою роль і цільове, креативне орієнтування в рідному та іноземному мовному оточенні, можливість вибирати цільові та змістовні параметри процесу викладання та навчання, прийняття творчих рішень.
Мировоззренческая компетенция является элементом образовательной компетенции, охватывающей все три уровня компетентностного развития и характеризуется личным опытом, ценностями, связанными с взаимодействием с окружающей средой. Эта компетентность предполагает планетарную ответственность, ноосферное мышление, культуру цивилизации и систему новых ценностей. Цель этой статьи − описать некоторые особенности процесса развития мировоззренческой компетентности будущих учителей английского языка и зарубежной литературы. Нами применены теоретические методы: анализ и синтез, сравнение, систематизация и классификация положений философских, социологических, психологических и педагогических научных источников литературы с целью выявления теоретических основ и состояние развития исследуемой проблемы. Мировоззренческая компетенция учителя английского языка и зарубежной литературы − компетентность в мире мысли, связанная с ценностными ориентациями, умением видеть и понимать окружающий иностранный мир, ориентироваться в нем, осознать свою роль и целевое, креативное ориентирования в родном и иностранном языковом окружении, возможность выбирать целевые и содержательные параметры процесса преподавания и обучения, принятия творческих решений.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24922
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Harapko Vitaliia.pdf338.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.