Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24923
Title: Психолого-педагогічні особливості проектування освітнього середовища гімназії
Other Titles: PSYCHO-PEDAGOGICAL FEATURES OF DESIGNING THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE GYMNASIUM
Authors: Трубачева, Світлана Едуардівна
Trubacheva, Svitlana
Keywords: освітнє середовище гімназії, процес проектування, психолого-педагогічні особливості, educational environment of the school, the design process, psycho-pedagogical features
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Трубачева, С. Е. Психолого-педагогічні особливості проектування освітнього середовища гімназії [Текст] / С. Е. Трубачева // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 205–208
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Стаття присвячена проблемі проектування освітнього середовища гімназії в цілому та питанням визначення психолого-педагогічних особливостей цього процесу зокрема. У статті висвітлено актуальність проблеми, зумовленої необхідністю розробки науково-методичного забезпечення процесу реформування за- гальної середньої освіти, яке дозволить досягти належної якості базової середньої освіти в гімназіях через створення в них ефективного діючого освітнього середовища. Метою статті є акцентування на потенційних аспектах та чинниках, які стосуються психолого педагогічних особливостей організації освітнього процесу учнів і є впливовими в процесі проектування освітнього середовища гімназії з метою підвищення якості ба- зової освіти. Методами дослідження є аналіз, синтез та узагальнення психолого-педагогічних особливостей процесу проектування освітнього середовища гімназії. Результатом є узагальнення та систематизація психо- лого-педагогічних особливостей в освітньому процесі, які мають потенційний вплив на ефективність проце- су проектування освітнього середовища гімназії. Організаційно-педагогічні основи проектування освітнього середовища у статті розглядаються як визначення, структурна організація та раціональне використання пе- дагогічних форм, засобів, методів, технологій і матеріально-технічних умов, функціональних структур, спря- мованих на задоволення вимог обов’язкових освітніх результатів учнів і запитів і потреб суб’єктів освітнього середовища. У статті робиться акцент на тому, що значну роль в процесі проектування освітнього середовища гімназії, як освітнього закладу, що забезпечує набуття учнями базового рівня загальної середньої освіти, віді- грає врахування психолого-педагогічних особливостей освітнього процесу.
The article is devoted to the problem of designing the educational environment of school in General and the question of the definition of psycho-pedagogical features of this process in particular. The article highlights the urgency of the problem, due to the need of development of scientific-methodical support of process of reforming of the General secondary education, which will allow reaching adequate quality of basic secondary education in the public schools through the creation of the effective current educational environment. The aim of the article is the emphasis on the potential aspects and factors that relate to psychological and pedagogical features of the educational process students and are influential in the design process of the educational environment of the gymnasium with the aim of improving the quality of basic education. The result is a generalidation and systematization of psychological and pedagogical features of the educational process that have potential impact on the efficiency of the design process of the educational environment of the school. Research methods are the analysis, synthesis and generalization of psycho-pedagogical features of process of designing of the educational environment of the school. The article says that the design of the educational environment can be carried out with the purpose of its creation, modernization or maintenance in a changing environment the process of reforming the education system. The project of the educational environment provides for its structural-systemic view, which shows the relationship of the main components, driven by purpose, goals and objectives of the educational process. Organizational-pedagogical bases of designing of the educational environment the article deals with the definition of structural organization and efficient use of pedagogical forms, means, methods, techniques and material-technical conditions, functional structures, designed to meet the requirements of the compulsory educational outcomes of students and the demands of subjects of the educational environment. The article focuses on the fact that a significant role in the design process of the educational environment of the gymnasium as an educational institution providing students acquire the basic level of secondary education, plays records of psycho-pedagogical features of the educational process. In particular, the effectiveness of educational activity of students depends on several key interrelated components: resources, motivation and satisfaction of the results. Their objective assessment and the trends in the formation and development will allow the most efficient design an educational environment of high school and to create the necessary conditions for the formation of student’s personality in this age period.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24923
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.