Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24938
Title: Використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні дисциплін математичного циклу майбутнім менеджерам
Other Titles: The use of informative communication technologies in teaching the disciplines of mathematical cycle to future managers
Использование информационно коммуникационных технологий при преподавании дисциплин математического цикла будущим менеджерам
Authors: Добровольська, Наталія Вікторівна
Dobrovolska, Nataliya
Keywords: інформаційно-комунікаційні технології, підготовка майбутніх менеджерів, навчальноігрове проектування, проектна діяльність, веб-квест, веб-орієнтовані ділові ігри, informative-communication technologies, training of future managers, educational-playing projecting, project activity, web quests, web-oriented business games, информационно-коммуникационные технологии, подготовка будущих менеджеров, учебно-игровое проектирование, проектная деятельность, веб-квест, веб-ориентированные деловые игры
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Добровольська, Н. В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні дисциплін математичного циклу майбутнім менеджерам [Текст] / Н. В. Добровольська, М. В. Бондар // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 78-82.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Нині стан математичної грамотності та математичної культури майбутніх менеджерів бажає бути кращим, адже ефективне управління передбачає перш за все вміння аналізувати, логічно мислити, математично розраховувати економічні показники. Проте, як правило математичні дисципліни вивчаються майбутніми менеджерами лише на першому курсі, протягом досить малого проміжку часу, переважна більшість якого відводиться на самостійну навчальну діяльність. Метою статті є визначення та теоретичне обґрунтування умови доцільного використання ІКТ в процесі вивчення математичних дисциплін для майбутніх менеджерів. Методи дослідження − спостереження, природного експерименту та самоспостереження до студентів майбутніх менеджерів першого курсу навчання. Зазначимо також, що визначені нами показники роботи студентів (темп роботи, швидкість роботи, точність слідування алгоритму розв’язання задачі та ознаки креативності в оформленні результатів) значно зростають в процесі використання ІКТ при викладанні математичних дисциплін. Проте в експериментальній групі креативний підхід до оформлення результатів значно був гірший, оскільки креативність не любить обмежень у часі. Натомість, у не експериментальній групі рівень креативності був значно вищий, проте гіршою була швидкість виконання роботи, точність слідування алгоритму. В цілому за результатами сесії рівень знань в експериментальній групі був значно вищим (якість знань 80%, на відміну від 60%). Використання веб-квестів, як однієї із сучасних інтерактивних педагогічних технологій, що є прикладом інтеграції ІКТ та ігрових методів навчання, зокрема ділових та рольових ігор, є досить ефективним методом підготовки майбутніх менеджерів нового типу.
The current state of mathematical literacy and culture of future managers demands to be better, because effective management envisages the ability to analyze, logically think, mathematically calculate economic indicators. However, as a rule, mathematical disciplines are studied by future managers only in the first year, the vast majority of hours are allocated for independent learning activities. The process of reforming the education system is aimed at solving of two problems: the development of independent activity and the integration of new information technologies into the educational process. The purpose of the article is determination and theoretical justification of the appropriate use of ICT in the process of studying mathematical disciplines for future managers. Using the methods of observation, natural experiment and self-observation to the first year of study future managers students, we have identified the following performance indicators of students, such as: the tempo of work, the speed of work, the accuracy of solving the algorithm of the problem and the signs of creativity in the design of the results, which is a prerequisite for the formation of professional competencies. It should also be noted that the performance indicators we have set considerably increase in the process of using ICT during the mathematical disciplines teaching. However, in the experimental group, the creative approach to the design of the results was significantly worse, since creativity does not like limited time. Instead, in the non-experimental group, the level of creativity was much higher, but the speed was worse, the accuracy of the algorithm was followed. In general, according to the results of the session, the level of knowledge in the experimental group was significantly higher (knowledge quality 80%, unlike 60%). Thus, the use of web quests as one of the most modern interactive pedagogical technologies, which is an example of the integration of ICTs and game teaching methods, in particular business and role-playing games, is a very effective method of training future managers of a new type, which contributes to the formation of a fully developed person, well prepared to work in the conditions of a modern high-tech environment. And it is precisely ICT that helps to optimize the efforts of the teacher-student system by accelerating feedback in the process of performing project tasks and encouraging students to systematically evaluate themselves, thus contributing to the quality assimilation of mathematical knowledge.
Современный состояние математической грамотности и культуры будущих менеджеров оставляет желать лучшего, ведь эффективное управление предполагает прежде всего умение анализировать, логически мыслить, математически рассчитывать экономические показатели. Целью статьи является определение и теоретическое обоснование условия целесообразного использования ИКТ в процессе изучения математических дисциплин для будущих менеджеров. Использованы методы наблюдения, естественного эксперимента и самонаблюдения. Отметим также, что определенные нами показатели работы студентов значительно возрастают в процессе использования ИКТ при преподавании математических дисциплин. Однако в экспериментальной группе креативный подход к оформлению результатов значительно был хуже, поскольку креативность не любит ограничений во времени. Зато у не экспериментальной группе уровень креативности был значительно выше, однако хуже была скорость выполнения работы, точность следования алгоритму. В целом по результатам сессии уровень знаний в экспериментальной группе был значительно выше (качество знаний 80%, в отличие от 60%). Таким образом использование веб-квестов, как одной из современных интерактивных педагогических технологий, является примером интеграции ИКТ и игровых методов обучения, в частности деловых и ролевых игр, является весьма эффективным методом подготовки будущих менеджеров нового типа.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24938
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Добровольська Наталія Вікторівна.pdf498.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.