Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24939
Title: Використання контекстної технології навчання при підготовці вчителів природничих наук
Other Titles: The use of context-based learning technology in the training of teachers of natural sciences
Authors: Степанюк, Алла Василівна
Stepaniuk, Alla
Keywords: підготовка вчителів, інтеграція, природничі науки, контекстна технологія навчання, система завдань, teacher training, integration, natural sciences, context-based learning technology, a system of tasks, подготовка учителей, интеграция, естественные науки, контекстная технология обучения, система заданий
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Степанюк, А. В. Використання контекстної технології навчання при підготовці вчителів природничих наук [Текст] / А. В. Степанюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 270-273.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Обгрунтовано актуальність проблеми підвищення якості природничо-наукової підготовки майбутніх учителів. Реалізовано мету – виявлено чинник її вирішення (використання контекстної технології навчання). За допомогою теоретичних (аналізу, синтезу, зіставлення, абстрагування, узагальнення, моделювання) та емпіричних (спостереження, анкетування, вивчення документації) методів дослідження, формувального експерименту, проаналізовано сучасний стан реалізації проблеми в теорії навчання та практиці педагогічних університетів. Висвітлено особливості використання контекстної технології навчання при підготовці вчителів природничих наук, яка вперше розглядається в контексті інтеграції змісту природничо-наукової підготовки. Окреслено умову ефективного її застосування: інтеграція змісту шкільних програм навчальних предметів зі змістом природничо-наукової підготовки майбутніх вчителів. Запропоновано систему навчально-пізнавальних завдань із впровадження контекстної технології навчання, системотвірним чинником якої є ідея інтеграції змісту природничо-наукової підготовки майбутніх учителів та змісту навчального матеріалу програм вивчення шкільних предметів. Її основна мета – формування цілісного сприйняття об’єктів, явищ і процесів навколишнього природного середовища. Вона досягається через реалізацію трьох взаємопов’язаних завдань: засвоєння методологічних знань (знань про систему, сутність видів знань, структурно-логічні схеми їх опису та структури системного пізнання світу) як виду знань та способу діяльності; вивчення навчального матеріалу (сприйняття інформації, її уточнення та розширення, узагальнення) на основі використання методологічних знань; залученням студентів до рефлексивної діяльності.
The urgency of the problem of improving the quality of training of future teachers of natural sciences is substantiated. With the help of theoretical (analysis, synthesis, comparison, abstraction, generalization, modeling) and empirical (observation, questioning, studying the documentation) research methods, a sequential molding experiment, the analysis of the current state of the problem’s realization in the theory of teaching and practice of pedagogical universities was conducted. The peculiarities of the use of context-based learning technology in the preparation of teachers of natural sciences, which is first considered in the context of integration of the content of their natural science training, are highlighted. The condition for its effective application is outlined: the integration of the content of school curriculum subjects with the content of the future teachers’ natural-science training. To provide it, a system of educational and cognitive tasks for introducing context-based learning technology into the practice of teachers’ training is proposed, the systematic factor of which is the idea of integrating the contents of the future teachers’ natural sciences training and the contents of the educational material of the school subjects’ study programs. The main purpose of the use of the proposed educational and cognitive tasks is the formation of holistic perception of objects, phenomena and processes of the environment. It is achieved through the implementation of three interrelated tasks: the mastery of methodological knowledge (knowledge about the system, the nature of knowledge, structural and logical schemes of its description and the structure of the system knowledge of the world) as a type of knowledge and mode of action; the study of the educational material (the perception of information, its refinement and extension, generalization) on the basis of the use of methodological knowledge; involving students in reflexive activities. The proposed system of tasks is an effective means of forming both holistic knowledge of objects and processes of nature, and the systemic knowledge (as a quality indicator of fully-fledged knowledge), the development of students’ autonomy, their ability to reflexive activities, etc. At the same time it is also the basis for the preparation of the teacher of the integrated course "Natural Sciences" in the profession-oriented school.
Обоснована актуальность проблемы повышения качества естественно-научной подготовки будущих учителей. Реализована цель – выявлены факторы ее решения (использование контекстной технологии обучения). С помощью теоретических (анализа, синтеза, сравнения, абстрагирования, обобщения, моделирования) и эмпирических (наблюдение, анкетирование, изучение документации) методов исследования, формирующего эксперимента, проанализировано современное состояние реализации проблемы в теории обучения и практике педагогических университетов. Освещены особенности использования контекстной технологии обучения при подготовке учителей естественных наук, которая впервые рассматривается в контексте интеграции содержания естественно-научной подготовки. Определены условия эффективного ее применения: интеграция содержания школьных программ учебных предметов с содержанием естественно-научной подготовки будущих учителей. Предложена система учебно-познавательных задач по внедрению контекстной технологии обучения, системообразующим фактором которой является идея интеграции содержания естественно-научной подготовки будущих учителей и содержания учебного материала программ изучения школьных предметов. Ее основная цель – формирование целостного восприятия объектов, явлений и процессов окружающей природной среды. Она достигается через реализацию трех взаимосвязанных задач: усвоение методологических знаний (знаний о системе, сущность видов знаний, структурно-логические схемы их описания и структуры системного познания мира) как вида знаний и способа деятельности; изучение учебного материала (восприятие информации, ее уточнение и расширение, обобщение) на основе использования методологических знаний; привлечением студентов к рефлексивной деятельности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24939
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Степанюк Алла Василівна.pdf346.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.