Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24941
Title: Динаміка соціалізації людей похилого віку у філогенезі
Other Titles: Dynamics of socialization of the elderly in phylogenesis
Динамика социализации людей пожилого возраста в филогенезе
Authors: Лисенко, Юлія Олегівна
Lysenko, Yuliia
Keywords: історія, соціалізація, філогенез, люди похилого віку, history, socialization, phylogenesis, the elderly, status, история, социализация, філогенез, люди пожилого возраста, статус
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Лисенко, Ю. О. Динаміка соціалізації людей похилого віку у філогенезі [Текст] / Ю. О. Лисенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 152-157.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті актуалізується проблема соціалізації людей похилого віку. Розглядаються зміни у статусі осіб геронтологічної групи населення у різні історичні періоди, ставлення громади до них, ключові ролі та функції. Метою статті є дослідити динаміку процесу соціалізації людей похилого віку через їхні ролі, місце, ставлення до них в різні історичні періоди, використовуючи міждисциплінарний підхід. Застосування методів порівняння, аналізу, синтезу та узагальнення здійснено для виокремлення методологічної бази дослідження та теоретичного обґрунтування технології соціально-педагогічної підтримки людей похилого віку в умовах інформаційного суспільства. Результати вивчення історичного перебігу динаміки соціалізації людей похилого віку дають можливість визначити проблеми цього процесу в різні часи з огляду на умови життя в громаді. Історичне осмислення сприяє прогнозуванню подальшого розвитку проблеми та знаходження шляхів її розв’язання засобами соціальної педагогіки.
. The article addresses the problem of socialization of the elderly. Changes in the status of persons of the gerontological group of the population during different historical periods, the attitude of the society towards them, the key roles and functions are considered. The purpose of the article is to investigate the dynamics of the process of socialization of the elderly through their roles, place, attitude towards them during different historical periods, using an interdisciplinary approach. The use of the method of comparison, analysis, synthesis and generalization is required to build a methodological basis for the study and theoretical substantiation of the technology of social and pedagogical support of the elderly in the age of the information society. The results of the study of the historical course of the dynamics of socialization of the elderly make it possible to identify the problems of this process at different times, taking into account the conditions of life in the society. The historical understanding helps to predict the further development of the problem and reveal the ways of solving it by applying social pedagogy. Having studied the process of socialization of the elderly in phylogenesis, one can say with decision that the sociocultural, natural conditions, the mentality played a key role in the life of elderly people, and, accordingly, the attitude of the society towards them, their respect or discrimination. In a traditional society, the status of the older population was unstable, due to the fact that it experienced ups and downs, which directly affected the intensity of the society development. According to the studies, the wisdom and social experience of the older population, which was transferred to younger generations, contributed to human evolution. In an industrial society, the life expectancy has increased and this age group has lost its high positions, which required the search for new mechanisms of influence on younger generations and the retention of a respectful status. In an information society, the older people have become alienated and even separated into a marginalized group, due to the lack of an adaptive resource in the context of an unstable society. Thus, the study shows the need to support the socialization of the older population so that to overcome alienation, strengthen the ties between generations, which will contribute to the integrity of the society and well-deserved opportunities for a full life, regardless of age. The prospects for further research lie in considering the varieties of support for the socialization of the elderly in a historical retrospective. Key words: history; socialization; phylogenesis; the elderly; status.
В статье актуализируется проблема социализации людей преклонных лет. Рассматриваются изменения в статусе лиц геронтологической группы населения в разные исторические периоды, отношения общества к ним, ключевые роли и функции. Целью статьи является исследовать динамику процесса социализации людей преклонных лет через их роли, место, отношение к ним в разные исторические периоды, используя междисциплинарный подход. Применение методов сравнения, анализа, синтеза и обобщения осуществлено для построения методологической базы исследования и теоретического обоснования технологии социально-педагогической поддержки людей преклонных лет в условиях информационного общества. Результаты изучения исторического хода динамики социализации людей преклонных лет дают возможность определить проблемы этого процесса в разные времена, учитывая условия жизни в обществе. Историческое осмысление способствует прогнозированию дальнейшего развития проблемы и нахождения путей ее решения с помощью социальной педагогики.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24941
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лисенко Юлія Олегівна.pdf366 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.