Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24945
Title: Компетентнісний підхід до науково-дослідницької підготовки майбутніх соціальних працівників
Other Titles: Competency-based approach to the scientific and research training of future social workers
Компетентностный подход к научно-исследовательской подготовке будущих социальных работников
Authors: Поліщук, Віра Аркадіївна
Polishchuk, Vira
Keywords: наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, готовність до науководослідницької діяльності, професійна підготовка майбутніх соціальних працівників, компетентнісний підхід, scientific research, scientific research activity, readiness for scientific research activity, professional training of future social workers, competency-based approach, научное исследование, научно-исследовательская деятельность, готовность к научноисследовательской деятельности, профессиональная подготовка будущих социальных работников, компетентностный подход
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Поліщук, В. А. Компетентнісний підхід науково-дослідницької підготовки майбутніх соціальних працівників [Текст] / В. А. Поліщук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 206-209.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті досліджуються методологічні засади професійної підготовки соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності. Обґрунтовано, що науково-дослідницька діяльність є однією з провідних у соціальній практиці і передбачає сформованість у фахівців соціальної роботи сукупності знань з організації і проведення наукових досліджень та комплексу дослідницьких умінь. Мета статті полягає в дослідженні особливостей застосування компетентнісного підходу в процесі науково-дослідницької підготовки майбутніх соціальних працівників. Методи дослідження: аналіз і синтез наукової літератури (для з’ясування ключових понять дослідження); порівняння, систематизація (з метою виявлення наявних наукових підходів до вирішення означеної проблеми); метод теоретичного узагальнення (для формулювання підсумкових положень та висновків). Визначено поняття готовності соціального працівника до науково-дослідницької діяльності та наукові підходи до її формування. Розглянуто особливості компетентнісного підходу в процесі науководослідницької підготовки соціальних працівників. Показано, що його впровадження зумовлює певні зміни в організаційному оформленні зазначеного процесу, зокрема, в частині цілей, форм та методів навчання, способів оволодіння студентами знаннями та вміннями науково-дослідницької діяльності.
The article deals with the methodological principles of professional training of social workers to scientific and research activities. It is substantiated that scientific research activity is one of the leading one in the social practice and involves the formation of knowledge on the organization and conduction of scientific research as well as the complex of research skills for social work specialists. The mentioned actualises the process of scientific research training of social workers and the definition of scientific approaches to its implementation. The purpose of the paper is to study the peculiarities of the application of competency-based approach in the process of scientific research training of future social workers. Methods of research: analysis and synthesis of scientific literature (for clarification of key concepts of research); comparison, systematisation (in order to identify the existing scientific approaches to solving a given problem); method of theoretical generalization (for the formulation of the final provisions and conclusions). The notion of social worker's readiness for scientific research activity is defined, which implies the dynamic, integrative personal formation characterised by a positive attitude to the profession, conscious desire and a focus on the organization of professional activities based on scientific approaches to the solution of social problems. The scientific approaches to the formation of readiness of social workers for scientific research activity are singled out. Peculiarities of the competence approach in the process of scientific research training of social workers are considered. The implementation of competency-based approach in the process of preparing students for scientific research activities involves creating of the conditions for the development of professional and research knowledge, skills of social workers, experience and methods of creative activity as well as development of the ability to independently carry out research activities, solve problems of different levels of complexity on the basis of the use of own and social experience.
В статье исследуются методологические основы профессиональной подготовки социальных работников к научно-исследовательской деятельности. Обосновано, что научно-исследовательская деятельность является одной из ведущих в социальной практике и предполагает сформированность у специалистов социальной работы совокупности знаний по организации и проведению научных исследований и комплекса исследовательских умений. Цель статьи заключается в исследовании особенностей применения компетентностного подхода в процессе научно-исследовательской подготовки будущих социальных работников. Методы исследования: анализ и синтез научной литературы (для выяснения ключевых понятий исследования); сравнение, систематизация (с целью выявления имеющихся научных подходов к решению этой проблемы) метод теоретического обобщения (для формулирования итоговых положений и выводов). Определено понятие готовности социального работника к научно-исследовательской деятельности и научные подходы к ее формированию. Рассмотрены особенности компетентностного подхода в процессе научно-исследовательской подготовки социальных работников. Показано, что его внедрение обусловливает определенные изменения в организационном оформлении указанного процесса, в частности, в части целей, форм и методов обучения, способов овладения студентами знаниями и умениями научно-исследовательской деятельности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24945
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Поліщук Віра Аркадіївна.pdf340.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.