Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24950
Title: Критерії, показники та діагностичний інструментарій рівня вихованості культури родинних взаємин у молодших школярів
Other Titles: Criteria, indicators and levels of education culture of family relations in junior pupils
Критерии, показатели и уровни воспитанности культуры семейных отношений у младших школьников
Authors: Роїк, Тетяна Олександрівна
Royik, Tetyana
Keywords: культура родинних взаємин, критерії, показники, рівні вихованості, молодші школярі, culture of family relationships, criteria, indicators, educational level, junior schoolchildren, культура семейных отношений, критерии, показатели, уровни воспитанности, младшие школьники
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Роїк, Т. О. Критерії, показники та діагностичний інструментарій рівня вихованості культури родинних взаємин у молодших школярів [Текст] / Т. О. Роїк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 235-239.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Сучасна модель освіти, освітянські традиції, культура та досягнення в цій галузі покладають на освітню діяльність, заклад освіти та родину цілу низку завдань, а саме: набуття життєвого досвіду, формування світогляду особистості, розвиток творчих нахилів і здібностей тощо. Створення системи виховання культури родинних взаємин вимагає цілісного ретельного аналізу проблеми, дослідження механізмів формування моральних якостей, духовних цінностей особистості та вивчення їхнього впливу на культуру родинних взаємин. Мета дослідження: проаналізувати сучасні підходи щодо визначення критеріїв та показників вихованості культури родинних взаємин у молодших школярів; з’ясувати сутність таких понять як «критерій», «показник», «рівень»; визначити критерії культури родинних взаємин; виявити показники вихованості культури родинних взаємин; охарактеризувати рівні вихованості культури родинних взаємин у молодших школярів. Методи дослідження: емпіричні (бесіда, інтерв’ю, анкетування), аналіз змісту педагогічної документації і результатів діяльності, рейтинг, тестування, експертна оцінка. У статті подається характеристика критеріїв, показників та рівнів вихованості культури родинних взаємин у молодших школярів. Виокремлені та означені критерії (когнітивний, мотиваційно-особистісний та діяльнісно-практичний), показники та рівні вихованості, а саме: індиферентно-репродуктивний(низький), емоційно-усвідомлений (середній) та активно-творчий (високий), стали основою для діагностики її стану.
The modern model of education, educational traditions, culture and achievements in this field relate to educational activities, institutions of education and the family with a range of tasks, namely: acquiring life experience, forming a person's outlook, developing creative abilities and abilities, etc. Creation of a system for raising the culture of family relationships requires a holistic thorough analysis of the problem, the study of mechanisms for the formation of moral qualities, spiritual values of the individual and the study of their influence on the culture of family relationships. The aim of the study: to analyze modern approaches to the definition of criteria and indicators of parenting culture of family relationships among junior pupils; to find out the essence of such concepts as "criterion", "indicator", "level"; to determine the criteria of the culture of family relationships; to find indicators of cultivating a culture of family relationships. On the basis of certain criteria and indicators, characterize the educational level of the culture of family relationships among junior pupils. Methods of research used: empirical (conversation, interviews, questionnaires), analysis of the content of pedagogical documentation and performance, rating, testing, expert assessment, etc. The criteria of the culture of family relationships are defined: cognitive, motivational-personal, activity-practical; the indicators of parenting culture of family relationships are revealed. On the basis of certain criteria and indices of parenting culture, as well as taking into account differences in the upbringing of the culture of family relationships among junior pupils, the following criteria have been characterised, the level of education of the culture of family relationships among junior pupils was characterised, namely, indifferent-reproductive (low), emotional-conscious (middle) and active-creative (high). The isolated and identified criteria, indicators and educational levels of the culture of family relationships among junior pupils became the basis for diagnosing its condition.
Современная модель образования, образовательные традиции, культура и достижения в этой области возлагают на образовательную деятельность, учебное заведение и семью целый ряд задач, а именно: приобретение жизненного опыта, формирование мировоззрения личности, развитие творческих наклонностей и способностей и тому подобное. Создание системы воспитания культуры родственных отношений требует целостного тщательного анализа проблемы, исследование механизмов формирования нравственных качеств, духовных ценностей личности и изучения их влияния на культуру семейных взаимоотношений. Цель исследования: проанализировать современные подходы к определению критериев и показателей воспитанности культуры родственных отношений у младших школьников; выяснить сущность таких понятий как «критерий», «показатель», «уровень»; определить критерии культуры родственных отношений; выявить показатели воспитанности культуры родственных отношений; охарактеризовать уровне воспитанности культуры родственных отношений у младших школьников. Методы исследования: эмпирические (беседа, интервью, анкетирование), анализ содержания педагогической документации и результатов деятельности, рейтинг, тестирование, экспертная оценка и др. В статье дается характеристика критериев, показателей и уровней воспитанности культуры родственных отношений у младших школьников. Выделены и обозначены критерии (когнитивный, мотивационно-личностный и деятельностно-практический), показатели и уровни воспитанности, а именно: индифферентно-репродуктивный (низкий), эмоционально-осознанный (средний) и активнотворческий (высокий), стали основой для диагностики ее состояния.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24950
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Роїк Тетяна Олександрівна.pdf327.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.