Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24966
Title: Особливості комунікативної компетентності майбутніх офіцерів
Other Titles: Particularities of communicative competence of future officers
Особенности коммуникативной компетентности будущих офицеров
Authors: Нанівська, Лідія Леонідівна
Nanivska, Lidia
Keywords: компетентність, компетенція, майбутніх офіцери, іншомовна комунікативна компетентність, ключові компетентності, competence, competency, future officers, foreign language communicative competence, key competencies, компетентность, компетенция, будущих офицеров, иноязычная коммуникативная компетентность, ключевые компетентности
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Нанівська, Л. Л. Особливості комунікативної компетентності майбутніх офіцерів [Текст] / Л. Л. Нанівська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 192-195.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: В кoнтeксті сучaснoї oсвіти іншoмoвнa підгoтoвкa у військoвих нaвчaльних зaклaдaх пoвиннa бути спрямoвaнa на активізацію прaктичнoгo зaстoсувaння oтримaних знaнь в умoвaх, щo пoтрeбують нaвичoк іншoмoвнoгo спілкувaння. Метою статті є виявлення особливостей комунікативної компетентності у процесі підготовці майбутніх офіцерів. Було використано теоретичні методи дослідження, зокрема, аналіз і вивчення педагогічної, методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження; аналіз практик викладання іноземної мови у підготовці майбутніх офіцерів. Результати опрацювання наукових джерел виявило, що існують різні підходи до пoняття «кoмпeтeнція» і «кoмпeтeнтність». В контексті вивчення іноземної мови майбутніми офіцерами розглядається поняття іншомовної комунікаційної компетентності. До особливостей комунікативної компетентності майбутніх офіцерів віднесено такі аспекти: мовний; військовотермінологічний; лінгвокраїнознавчий. З цією метою на заняттях іноземної мови з курсантами впроваджуємо інтенсивні методи навчання.
In the context of the modern education the foreign language training in military educational institutions should be aimed at activation the practical application of the obtained knowledge within the conditions that need the skills of foreign language communication. The purpose of the article is to identify the features of communicative competence in the training process of future officers. Scientific methods used: theoretical, in particular, analysis and study of pedagogical, methodical and special literature, information sources on the research problem; analysis of the practice of teaching a foreign language in the preparation of future officers. The results of the study of scientific sources revealed that there are different approaches to concept of “competency” and “competence”. The concept of foreign language communication competence is considered in the context of studying a foreign language by future officers. Foreign language communication competence is understood as integral characteristic of professional activity of expert which includes the following components: - activitive, namely skills and knowledge, which direct help in the realization of the expert activities; − communicative, which consist of skills and knowledge, that allow to carry out the professional communication. Military lexis has a certain linguistic peculiarity with a rethinking of existing expressions in the military way. A significant role here is given to the peculiarities of the English-speaking authentic speech of servicemen, which is used when communicating with NATO officials. The hardest was the listening comprehension of military terminology, so much attention was paid to this kind of activity and exercises that contribute to this. Therefore, the features of communicative competence of future officers include the following aspects: language; military terminology; linguo-crosscultural. For this purpose, we introduce intensive teaching methods in foreign language classes with cadets.
В контекстне современного образования иноязычная подготовка в военных учебных заведениях должна быть направлена на активизацию прaктического применения знаний иноязычного общения. Целью статьи является выявление особенностей коммуникативной компетентности в процессе подготовки будущих офицеров. Были использованы теоретические методы исследования, в частности, анализ и изучение педагогической, методической и специальной литературы, информационных источников по проблеме исследования; анализ практик преподавания иностранного языка в подготовке будущих офицеров. Результаты обработки научных источников показало, что существуют различные подходы к понятиям «кoмпeтeнция» и «кoмпeтeнтнисть». В контексте изучения иностранного языка будущими офицерами рассматривается понятие иноязычной коммуникационной компетентности. К особенностям коммуникативной компетентности будущих офицеров отнесены следующие аспекты: языковой; военно-терминологический; лингвострановедческий. С этой целью на занятиях иностранного языка с курсантами внедряем интенсивные методы обучения.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24966
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Нанівська Лідія Леонідівна.pdf317.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.