Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24974
Title: Особливості передумов створення Данських ВНШ у XVIII - XIX століттях
Other Titles: Features of the prerequisites for the creation of DANISH high falk schools in the XVIII-XIX
Особенности предпосылок создания ДАТСКИХ ВНШ в XVIII - XIX веках
Authors: Шугалій, Наталія Євгеніївна
Shuhalii, Nataliia
Keywords: чинники, революція, освіта, націоналізація, народні рухи, держава, самосвідомість, factors, revolution, school, education, nationalisation, folk motions, state, people, unity, consciousness, факторы, революція, образование, национализация, народные движения, государство, самосознание
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Шугалій, Н. Є. Особливості передумов створення данських ВНШ у ХVIII-ХІХ століттях [Текст] / Н. Є. Шугалій // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 289-292.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті аналізуються та узагальнюються основні чинники передумов створення ВНШ в Данії. Мета дослідження проаналізувати та узагальнити основні передумови формування данської освіти у XVIIIXIX ст. Методи дослідження: – історичний, із залученням методу синергетики, з метою з’ясування конкретних умов розвитку явищ і процесів в країні в їх історичній послідовності; − теоретичний; − аналізу з метою вивчення соціологічних, педагогічних, психологічних та філософських джерел з метою узагальнення, порівняння отриманої інформації та систематизації отриманих результатів. Усвідомлення аспектів та особливостей умов виникнення особливих освітніх закладів дає змогу зрозуміти передумови становлення унікальної данської системи освіти. В результаті дослідження систематизовано основні чинники, особливості передумови створення ВНШ, а саме (революції у природничих науках; ідеали гуманізму і свободи, що панували в данському суспільстві; дух здорової критики; наміри поліпшити систему освіти взагалі та впровадити гарну систему освіти дорослих зокрема; демократичні революції в Європі; серія аграрних реформ; національний рух; перехід у суспільстві від суверенітету короля до суверенітету народу).
The article analyzes and generalises the main factors of the prerequisites for the creation of HFS (High Falk Schools) in Denmark. The purpose of the study is to analyse and generalise the basic preconditions for the formation of Danish education system in the XVIII-XIX centuries. Methods of research used: historical, involving the method of synergetics, in order to clarify the specific conditions of the development of phenomena and processes in the country in their historical sequence; theoretical and method of analysis for the purpose of studying sociological, pedagogical, psychological and philosophical sources for the purpose of generalization, comparison of received information and systematisation of the obtained results. Awareness of the aspects and features of the conditions of the emergence of special educational institutions makes it possible to understand the preconditions for the formation of a unique Danish system of education. New folk motions in Denmark in XVIII - ХІХ centuries grew «from below upwards», as transmitters of new ideas were peasants.The analysis of origin and activity of such folk motions gives an opportunity to understand pre-conditions of forming of the unique Danish system of education. At the result of the study, the main aspects and features of the prerequisites for the creation of the high-level sandstone were systematized as: the revolution in the natural sciences; the ideals of humanism and freedom that dominated the Danish society; the spirit of healthy criticism; intentions to improve the education system in general and to introduce a good adult education system in particular; democratic revolutions in Europe; a series of agrarian reforms; national movement; the transition in society from the sovereignty of the king to the sovereignty of the people).
В статье анализируются и обобщаются основные факторы предпосылок создания ВУШ в Дании. Цель исследования проанализировать и обобщить основные предпосылки формирования датской образования в XVIII-XIX вв. Методы исследования: − исторический, с привлечением метода синергетики, с целью выяснения конкретных условий развития явлений и процессов в стране в их исторической последовательности; − теоретический; − анализа с целью изучения социологических, педагогических, психологических и философских источников с целью обобщение, сравнение полученной информации и систематизации полученных результатов. Осознание аспектов и особенностей условий возникновения особых образовательных учреждений позволяет понять предпосылки становления уникальной датской системы образования. В результате исследования систематизированы основные факторы, особенности предпосылки создания ВУШ, а именно (революции в естественных науках; идеалы гуманизма и свободы, царившие в датском обществе, дух здоровой критики; намерения улучшить систему образования вообще и внедрить хорошую систему образования взрослых в частности; демократические революции в Европе, серия аграрных реформ; национальное движение, переход в обществе от суверенитета короля суверенитета народа).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24974
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шугалій Наталія Євгеніївна.pdf335.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.