Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24975
Название: Оцінка важливості математичних розділів для формування математичної компетентності майбутніх інженерів-програмістів
Другие названия: The importance of evaluation of mathematical sections for the formation of mathematic competence of future software engineers
Оценка важности математических разделов для формирования математической компетентности будущих инженеров-программистов
Авторы: Кучерук, Оксана Ярославівна
Кучерук, Оксана
Ключевые слова: математична компетентність, важливість, метод аналізу ієрархій, mathematical competence, importance, method of hierarchy analysis, математическая компетентность, важность, метод анализа иерархий
Дата публикации: 2018
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Кучерук, О. Я. Оцінка важливості математичних розділів для формування математичної компетентності майбутніх інженерів-програмістів [Текст] / О. Я. Кучерук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 142-146.
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Краткий осмотр (реферат): Вимоги до математичної компетентності майбутніх інженерів-програмістів дедалі більше зростають. Вивчення математичних дисциплін має забезпечити формування у студентів теоретичної бази та практичних вмінь, що дозволять в майбутньому знаходити оптимальні рішення професійних задач. Для планування математичної підготовки та процесу формування математичної компетентності, а також для подальшого аналізу навчального процесу та оцінювання рівня сформованості математичної компетентності, важливо встановити, які розділи математичних дисциплін є найбільш важливими для майбутньої професійної діяльності. Тому, мета статті – визначити важливість математичних розділів для процесу формування математичної компетентності майбутніх інженерів-програмістів. Для досягнення мети дослідження було використано метод аналізу ієрархій для обробки думок експертів. Визначено важливість математичних розділів, що вивчаються за освітньою програмою підготовки.
The introduction of the competent approach to the higher education system links with the problem of development of appropriate technologies of formation and assessment of students' competencies. Formation of competences in the process of studying in higher educational institutions depends on many factors. One of the main factors is the students' learning of disciplines. Level of mathematical training is required and is very important for future software engineers. Therefore, mathematical competence is an important component of professional competence for future software engineers. Studying of mathematical sections should ensure the formation of theoretical base and practical skills for students, allowing finding optimal solutions of professional problems in the future. Mathematical competence is formed in the process of studying of different mathematical sections. Therefore, it is important to establish the assessment of formation level of mathematical competence for planning of mathematical training and the process of forming of mathematical competence, and for future analysis of educational process. Sections of mathematical disciplines are the most important for future professional activities. The aim of the article is to determine the importance of mathematical sections for the process of formation of mathematical competence of future software engineers. Method of hierarchy analysis has been used for the processing of expert opinions. The value of mathematical sections has been studied in accordance with the curriculum. The obtained results can be used for solving of problems of educational process organisation. The research results are important for the planning of process of formation of mathematical competence of future software engineers and building of a model for assessing of the formed of mathematical competence.
Требования к математической компетентности будущих инженеров-программистов все более увеличиваются. Изучение математических дисциплин должно обеспечить формирование у студентов теоретической базы и практических умений, которые позволят в будущем находить оптимальные решения профессиональных задач. Для планирования математической подготовки и процесса формирования математической компетентности, а также для дальнейшего анализа учебного процесса и оценки уровня сформированности математической компетентности, важно установить, какие разделы математических дисциплин являются наиболее важными для будущей профессиональной деятельности. Поэтому, цель статьи - определить важность математических разделов для процесса формирования математической компетентности будущих инженеров-программистов. Для достижения цели исследования был использован метод анализа иерархий для обработки мнений экспертов. Определено важность математических разделов, изучаемых согласно образовательной программы.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24975
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Кучерук Оксана Ярославівна.pdf464.27 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.