Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24979
Title: Перспективи застосування засобів доповненої реальностіу процесі навчання майбутніх інженерів
Other Titles: Prospects of application of augmented reality in the future engineer training process
Перспективы использования средств дополненой реальности в процессе обучения будущих инженеров
Authors: Рашевська, Наталя Василівна
Rashevska, Natalya
Keywords: технології доповненої реальності, підготовка майбутніх інженерів, Aurasma, technology of augmented reality, process of training future engineers, технологии дополненной реальности, подготовка будущих инженеров
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Рашевськська, Н. В. Перспективи застосування засобів доповненої реальності у процесі навчання майбутніх інженерів [Текст] / Н. В. Рашевськська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 226-229.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Система освіти України нерозривно пов’язана із світовими освітніми тенденціями, а тому потребує постійного оновлення та розширення. Одним із перспективним напрямом організації процесу навчання є створення такого освітнього середовища, що надасть студенту можливість розкрити свій інтелектуальний потенціал у процесі пошуку необхідних знань. Саме тому метою статті є аналіз поняття доповненої реальності та перспективи її застосування у процесі підготовки майбутніх інженерів; об’єктом дослідження є система підготовки майбутніх інженерів, а предметом – використання технологій доповненої реальності у процесі навчання майбутніх інженерів. Методом дослідження є аналіз впливу технологій доповненої реальності на процес навчання майбутніх інженерів. У процесі дослідження було виокремлено позитивні моменти застосування технологій доповненої реальності у процесі підготовки майбутніх інженерів та визначено етапи створення деяких компонент методичної системи навчання фундаментальних дисциплін у вищий технічній школі шляхом міжпредметної інтеграції через технології доповненої реальності.
The education system of Ukraine is closely linked with the world education trends, therefore it requires constant renewal and expansion. One of the progressive areas of studying process organising is establishing of studying environment, allowing students to reveal their intellectual potential while searching for the necessary knowledge. That’s why the purpose of the article is the analysis of the concept of augmented reality and prospects of its application in the process of training of future engineers. The object of the study is the system of training of future engineers; the subject of the study is the using of augmented reality technologies in the process of training of future engineers. The research method used is the analysis − of the impact of the augmented reality technologies on the training of future engineers. During the research, we have identified positive aspects of the augmented reality technologies in the process of training of future engineers. We have defined the stages of creating some methodical system components of teaching fundamental disciplines in the higher technical school through interdisciplinary integration and technologies of augmented reality. Using the technologies of augmented reality in the process of training of future engineers will allow to: carry out the integration of fundamental disciplines and visualize the educating process; make the learning process holistic, vivid, rich and will strengthen the fundamentalization of engineering education; make the educating process individualized and adapted for each student; increase cognitive activity of students in the process of teaching fundamental disciplines and make the student an active competitor of knowledge; support independent work of the student; intensify the educating process; increase the student's creative thinking and expand the vision of the world.
Система образования Украины неразрывно связана с мировыми образовательными тенденциями, а потому требует постоянного обновления и расширения. Одним из перспективных направлений организации процесса обучения является создание такой образовательной среды, которая позволит студенту раскрыть свой интеллектуальный потенциал в процессе поиска необходимых знаний. Именно поэтому целью статьи является анализ понятия дополненной реальности и перспективы ее применения в процессе подготовки будущих инженеров; объектом исследования является система подготовки будущих инженеров, а предметом – использование технологий дополненной реальности в процессе обучения будущих инженеров. Методом исследования является анализ влияния технологий дополненной реальности на процесс обучения будущих инженеров. В процессе исследования было выделено положительные моменты применения технологий дополненной реальности в процессе подготовки будущих инженеров и определены этапы создания некоторых компонент методической системы обучения фундаментальным дисциплинам в высшей технической школе путем межпредметных интеграции через технологии дополненной реальности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24979
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Рашевська Наталя Василівна.pdf338.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.