Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24982
Название: Пріоритетні напрямки соціальної роботи з бі- та гомосексуальними старшокласниками
Другие названия: Priority directions of social work with bisexual and homosexual high school students
Приоритетные направления социальной работы с би- и гомосексуальными старшеклассниками
Авторы: Альохін, Михайло Михайлович
Alokhin, Mykhailo
Ключевые слова: гомо сексуальність, гомосексуальні підлітки, ЛГБТ-школярі, соціальна робота з ЛГБТ, соціальна робота з бі- та гомосексуальними старшокласниками, homosexuality, homosexual adolescents, LGBT schoolchildren, social work with LGBT people, social work with bisexual and homosexual high school students, гомосексуальность, гомосексуальные подростки, ЛГБТ-школьники, социальная работа с ЛГБТ, социальная работа с бисексуальными и гомосексуальными старшеклассниками
Дата публикации: 2018
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Альохін, М. М. Пріоритетні напрями соціальної роботи з бі-та гомосексуальними старшокласниками [Текст] / М. М. Альохін // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 9-13.
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Краткий осмотр (реферат): Сьогодні бі- та гомосексуальні підлітки залишаються «невидимими» для суб’єктів українського освітнього простору, однак, за різними підрахунками, складають 3-7% його чисельності. Табуювання існування ЛГБТ-учнів, стигма та дискримінація щодо них, а також приналежність підлітків-гомосексуалів до групи ризику у питаннях розвитку емоційного стресу, ізоляції, інтерналізованої гомофобії та поширення суїцидальних тенденцій обумовлюють актуальність порушеної теми. У статті аналізуються основні проблеми та пріоритетні напрями соціальної роботи із ЛГБТ-школярами у сучасних закладах середньої освіти України, наводяться рекомендації щодо організації діяльності соціально-психологічної служби школи із окресленою групою клієнтів. Метою статті є характеристика моделі соціальної роботи з гомо- та бісексуальними підлітками в умовах сучасного українського закладу загальної середньої освіти.. Виходячи із мети та завдання дослідження були використані такі методи дослідження: теоретичні (аналіз соціологічної, психологічної, педагогічної літератури; порівняльно-історичний метод зарубіжного та вітчизняного досвіду соціальної роботи з гомосексуальними підлітками; узагальнення та систематизація для концептуалізації основних положень дослідження); та емпіричні: діагностичні (інтерв’ю). Автором пропонується детальний опис інструментів роботи із ЛГБТ-старшокласниками. Результати дослідження можуть використовуватися шкільними психологом та соціальним працівником для якісної організації своєї професійної діяльності.
Today, bisexual and homosexual adolescents remain invisible to the educational space, but account for 3-7% of its population. Tabooing the existence of LGBT students, stigma and discrimination of homosexual teens actualizes this topic. The article analyzes the main problems and priority boards of social work with LGBT schoolchildren in modern educational institutions of Ukraine. The main risk factors for LGBT teenagers are emotional stress; insulation; homophobia; depression; suicidal behavior; victimization and violence; family conflicts; deterioration in academic performance; the problem of sexually transmitted infections. The purpose of the article is to characterize the model of social work with homosexual and bisexual adolescents in a modern Ukrainian institution of general secondary education. Proceeding from the purpose and tasks of the research, the following methods of research were used: theoretical (analysis of sociological, psychological, pedagogical literature, comparative-historical method of foreign and domestic experience of social work with homosexual adolescents, generalization and systematization for conceptualization of the main provisions of the study); and empirical: diagnostic (interview). The author mentions the priority directions of social work with bisexual and homosexual students: individual work with a LGBT senior pupil; group work with pupils and pedagogical teams; individual-group work with the family environment of a homosexual teenager; work in wide and narrow communities. Individual work with a homosexual schoolboy is to provide him with psychological support, assistance in identifying and adopting his sexual orientation. Group work is based on high-quality, objective and impartial sexual education and the creation of an educational space free of stigma and discrimination. An individual group work with the family environment of a homosexual adolescent is that a school psychologist and social worker should help parents of a homosexual teenager cope with negative emotions and feelings of guilt. Work in wide and narrow communities involves the organization of educational activities aimed at normalizing homosexuality among residents of a certain territory.
Сегодня бисексуальные и гомосексуальные подростки остаются невидимыми для образовательного пространства, однако составляют 3-7 % его численности. Табуирование существование ЛГБТучеников, стигма и дискриминация подростков-гомосексуалов актуализирует данную тему. Целью статьи является характеристика модели социальной работы с гомо- и бисексуальными подростками в условиях современного украинского заведения общего среднего образования. Исходя из цели и задачи исследования были использованы следующие методы исследования: теоретические (анализ социологической, психологической, педагогической литературы; сравнительно-исторический метод зарубежного и отечественного опыта социальной работы с гомосексуальными подростками; обобщение и систематизация для концептуализации основных положений исследования); и эмпирические: диагностические (интервью). В статье анализируются основные проблемы и приоритетные правления социальной работы с ЛГБТ-школьниками в современных учереждениях образования Украины.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24982
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Альохін Михайло Михайлович.pdf349.96 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.