Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24994
Title: Реалізація технології диференційованого навчання в процесі науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної роботи
Other Titles: Implementation of the technology of differentiated education in the process of scientific research training of social work masters
Реализация технологии дифференцированного обучения в процессе научно-исследовательской подготовки магистров социальной работы
Authors: Повідайчик, Оксана Степанівна
Povidaychyk, Oksana
Keywords: професійна підготовка соціальних працівників, магістр соціальної роботи, науково-дослідницька діяльність, технологія диференційованого навчання, дослідницьке завдання, самостійна робота, консультування, professional training of social workers, master of social work, scientific research activity, technology of differentiated learning, research task, independent work, consultancy, профессиональная подготовка социальных работников, магистр социальной работы, научно-исследовательская деятельность, технология дифференцированного обучения, исследовательская задача, самостоятельная работа, консультирование
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Повідайчик, О. С. Реалізація технології диференційованого навчання в процесі науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної роботи [Текст] / О. С. Повідайчик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 201-205.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті досліджується проблема впровадження технології диференційованого навчання в процес науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної роботи, яка зумовлена переходом на дворівневу систему професійної підготовки фахівців. Оскільки вступити до магістратури на спеціальність «Соціальна робота» може кожен випускник бакалаврату, незалежно від здобутого ним попереднього фаху, зазначене ставить магістрів першого року навчання у нерівне становище, зокрема за ступенем їхньої готовності до науково-дослідницької діяльності. Це зумовлює реалізацію в процесі науково-дослідницької підготовки студентів певних педагогічних технологій, зокрема диференційованого навчання. Мета статті – визначення особливостей реалізації технології диференційованого навчання в процесі науково-дослідницької підготовки магістрів соціальної роботи. Методи роботи: аналіз і синтез наукової літератури (для з’ясування ключових понять дослідження); історико-ретроспективний (з метою виявлення особливостей диференційованого навчання в історичному аспекті); систематизація, узагальнення (для формулювання підсумкових положень та висновків). Встановлено, що реалізація технології диференційованого навчання зумовлена необхідністю «вирівнювання» ступеня готовності майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності. Обґрунтовано необхідність розробки відповідного навчально-методичного забезпечення підготовки студентів до науководослідницької діяльності (диференційованих дослідницьких завдань із поступовим ускладненням навчального матеріалу, різнорівневих самостійних робіт), а також консультування студентів на всіх етапах їхнього наукового пошуку.
The article deals with the problem of implementation of the technology of differentiated learning in the process of scientific research training of social work masters which is conditioned by the transition to the two-level system of professional training of future social workers. Since every graduate of the bachelor's degree, regardless of his acquired previous specialty, can enter the magistracy for the specialty «Social Work», such conditions put the masters of the first year of study into an unequal situation, in particular, in terms of their degree of readiness for research activity. This leads to the implementation of certain educational technologies in the process of scientific research preparation of the students, in particular, the differentiated learning. The purpose of the article is to determine the peculiarities of the implementation of the technology of differentiated learning in the process of scientific research preparation of masters of social work. Methods of work: analysis and synthesis of scientific literature (for clarification of key concepts of research); historical and retrospective (in order to identify the features of differentiated learning in the historical aspect); systematization, generalization (in order to formulate the final provisions and conclusions). It is clarified that the actualisation of the technology of differentiated learning is conditioned by the need to «equalize» the degree of readiness of future social workers for scientific research activities. Differentiated learning is defined as the form of organization of educational process, in which, with the help of certain content, forms, methods, rates and volumes of learning, the optimal conditions for mastering the students with the necessary knowledge, skills and abilities are created. It has been established that differentiated learning is a progressive form of organization of scientific research training of future social workers and is implemented at practical and seminary classes, during frontal, group and individual work at lectures as well as in the process of independent work of future specialists. The necessity of developing the appropriate educational and methodological support for students' preparation for scientific research activity (differentiated research tasks with gradual complication of educational material, multilevel independent work) is substantiated, as well as the counseling of students at all stages of their scientific search.
В статье исследуется проблема внедрения технологии дифференцированного обучения в процесс научно-исследовательской подготовки магистров социальной работы, которая обусловлена переходом на двухуровневую систему профессиональной подготовки специалистов. Поскольку поступить в магистратуру на специальность «Социальная работа» может каждый выпускник бакалавриата, независимо от полученной им предыдущей специальности, указанное ставит магистров первого года обучения в неравное положение, в частности по степени их готовности к научно-исследовательской деятельности. Это обусловливает реализацию в процессе научно-исследовательской подготовки студентов определенных педагогических технологий, в частности дифференцированного обучения. Цель статьи – определение особенностей реализации технологии дифференцированного обучения в процессе научно-исследовательской подготовки магистров социальной работы. Методы работы: анализ и синтез научной литературы (для выяснения ключевых понятий исследования); историко-ретроспективный (с целью выявления особенностей дифференцированного обучения в историческом аспекте) систематизация, обобщение (для формулировки итоговых положений и выводов). Установлено, что реализация технологии дифференцированного обучения обусловлена необходимостью «выравнивания» степени готовности будущих социальных работников к научно-исследовательской деятельности. Обоснована необходимость разработки соответствующего учебно-методического обеспечения подготовки студентов к научно-исследовательской деятельности (дифференцированных исследовательских задач с постепенным усложнением учебного материала, разноуровневых самостоятельных работ), а также консультирование студентов на всех этапах их научного поиска.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24994
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Повідайчик Оксана Степанівна.pdf347.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.