Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24997
Title: Результати педагогічного експерименту з підготовки майбутніх учителів інформатики до використання засобів комп’ютерної візуалізації в професійній діяльності
Other Titles: Results of pedagogical experiment on training of future teachers of informatics to the use of tools of computer visualisation in the professional activity
Результаты педагогического эксперимента по подготовке будущих учителей информатики к использованию средств компьютерной визуализации в профессиональной деятельности
Authors: Безуглий, Дмитро Сергійович
Bezuhlyi, Dmytro
Keywords: професійна підготовка, професійна підготовка учителів інформатики, візуалізація, засоби комп’ютерної візуалізації, педагогічний експеримент, professional training, professional training of computer science teachers, visualisation, computer visualisation tools, pedagogical experiment, профессиональная подготовка, профессиональная подготовка учителей информатики, визуализация, средства компьютерной визуализации, педагогический эксперимент
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Безуглий, Д. С. Результати педагогічного експерименту з підготовки майбутніх учителів інформатики до використання засобів комп'ютерної візуалізації в професійній діяльності [Текст] / Д. С. Безуглий // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 42-47.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Розробка моделі підготовки майбутніх учителів інформатики до використання засобів комп’ютерної візуалізації в професійній діяльності актуалізує подальше її підтвердження на основі обраних показників. Метою статті є подання результатів педагогічного експерименту щодо перевірки ефективності такої моделі. В ході дослідження були використані теоретичні методи (аналіз результатів науковопедагогічних досліджень для визначення можливих методик статистичного аналізу), емпіричні (анкетування, бесіди, тестування для аналізу результатів підготовки), статистичні методи (критерій Стьюдента для оцінки середніх навчальних досягнень). У статті описано етапи педагогічного експерименту, критерії і показники, методики їх дослідження. Зокрема, надано результати за критеріями: особистісний (показник «Мотивація професійної діяльності»), когнітивний (показники «Знання теоретичних основ візуалізації» та «Знання засобів комп’ютерної візуалізації»), процесуальний (показники «Вміння моделювати образи» та «Вміння відтворювати образи засобами комп’ютерної візуалізації»), рефлексивний (показник «Здатність до рефлексії»). Наведено динаміку змін рівнів навчальних досягнень за обраними показниками. На рівні значущості 0,05 підтверджено гіпотезу про ефективність розробленої моделі за усіма показниками.
The necessity of training of future informatics teachers to use computer visualisation tools was proven by us in previous scientific works. This research allowed us to construct a model of training of future teachers to use computer visualisation tools (CVT) in their professional activities. This model involved the using of innovative methods and learning tools. At the same time, this model required experimental verification of its effectiveness. The model's result envisaged for the formation of readiness of future informatics teachers to use CVT. The purpose of this article is to present the results of a pedagogical experiment to test the effectiveness of the model for preparing future informatics teachers to use CVT in their professional activities, taking into account the selected indicators. The tasks of the pedagogical experiment are described. Among them: an analysis of the readiness of future computer science teachers to use CVT; development, implementation and verification of the effectiveness of the model for the preparation of future computer science teachers for the use of CVT in professional activities; development of the content and structure of the special course that will be used in the professional training of future computer science teachers; processing, analysis and interpretation of the quantitative data obtained. Their implementation was assumed during the three stages of the pedagogical experiment (ascertaining - 2016, clarifying - 2017 forming - 2018). In our research, were used theoretical methods: consideration of scientific literary sources (scientific articles, reports of speeches at conferences, dissertations of candidates and doctors of science, methodological guidelines, guidelines, books); and empirical: questioning, conversation, interview, testing. A selection of techniques for checking the formation of the readiness components is described. In addition, statistics on the dynamics of their formation in the form of diagrams are reflected. The statistical analysis of the results showed that the modernisation of training of future informatics teachers positively influenced the formation of them readiness to the use CVT in professional activities. The research hypothesis about effectiveness of the specifically training was confirmed at the significance level of 0.05.
Разработка модели подготовки будущих учителей информатики к использованию средств компьютерной визуализации в профессиональной деятельности актуализирует дальнейшее ее подтверждения на основе выбранных показателей. Целью статьи является представление результатов педагогического эксперимента по проверке эффективности такой модели. В ходе исследования были использованы теоретические методы (анализ результатов научно-педагогических исследований для определения возможных методик статистического анализа), эмпирические (анкетирование, беседы, тестирование для анализа результатов подготовки), статистические методы (критерий Стьюдента для оценки средних учебных достижений). В статье описаны этапы педагогического эксперимента, критерии и показатели, методики их исследования. В частности, предоставлены результаты по критериям: личностный (показатель «Мотивация профессиональной деятельности»), когнитивный (показатели «Знание теоретических основ визуализации» и «Знание средств компьютерной визуализации»), процессуальный (показатели «Умение моделировать образы» и «Умение воспроизводить образы средствами компьютерной визуализации»), рефлексивный (показатель «Способность к рефлексии»). Приведена динамика изменений уровней знаний по выбранным показателям. На уровне значимости 0,05 подтверждена гипотеза об эффективности разработанной модели по всем показателям.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24997
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Безуглий Дмитро Сергійович.pdf350.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.