Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25000
Title: Система фізичного виховання на БУКОВИНІ (ХІХ – ХХ СТ.) та можливості її використання на сучасному етапі
Other Titles: System of physical education in BUKOVINIA (XIX - XX century) and possibilities of its use at the modern stage
Система физического воспитания на БУКОВИНЕ (XIX - ХХ вв.) и возможности ее использования на современном этапе
Authors: Ячнюк, Максим Юрійович
Ячнюк, Ірина Омелянівна
Ячнюк, Юрій Борисович
Yachnyk, Maksym
Yachniuk, Irina
Yachniuk, Iurii
Keywords: освіта, фізичне виховання, підвищення кваліфікації, безперервна освіта, вчитель, education, physical education, advanced training, continuous education, teacher, образование, физическое воспитание, повышение квалификации, непрерывное образование, учитель
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Ячнюк, М. Ю. Система фізичного виховання на Буковина (ХІХ-ХХ ст.) та можливості її використання на сучасному етапі [Текст] / М. Ю. Ячнюк, І. О. Ячнюк, Ю. Б. Ячнюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 301-305.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті розглядаються аспекти та фактори які впливали на розвиток фізичного виховання учнів народних шкіл Буковини, та особливості розвитку освіти вчителів фізичної культури. Проведений аналіз історичних аспектів розвитку фізичного виховання, та підготовки вчителів предмету фізична культура на Буковині. Мета статті: аналіз та узагальнення історичних етапів системи фізичного виховання на Буковині та можливості їх використання на сучасному етапі розвитку шкільної фізкультурної освіти. Для досягнення цілей дослідження проблеми нами був використаний метод одержання ретроспективної інформації, а саме теоретичний аналіз матеріалів періодичної преси, статей сучасної періодики, класифікація архівних документів, хронологічний методи. Отримані в ході пошуку данні надали нами можливість виокремити чотири етапи розвитку фізичного виховання учнів народних шкіл Буковини досліджуваного періоду. Важливо зауважити, що ці етапи опирались переважно на шляхи організації фізичного виховання в краї, який в означений час входив до складу Австро-Угорської монархії, – правові, науково-методичні, матеріально-технічні основи.
The article deals with the aspects and factors that influenced the development of students’ physical education of public schools in Bukovina, and the peculiarities of education development of teachers’ physical education. The purpose of the article: analysis and generalisation of the historical stages of the system of physical education in Bukovina and the possibilities of its use at the present stage of development of school physical education. To achieve the objectives of research, we have used the method of obtaining retrospective information, namely the theoretical analysis of materials of periodicals, articles of modern periodicals, classification of archival documents, chronological methods. Obtained during the search data provided us with the opportunity to distinguish four stages of students’ physical education development of public schools in Bukovina during investigated period. It is important to note that these stages relied predominantly on the ways of organizing physical education in the land; which at the appointed time was part of the Austro-Hungarian monarchy, - legal, scientific and methodological, material and technical basis. An important contribution of modern pedagogical Ukraine science development could be the synthesis of Bukovina educators’ achievements in the second half of the nineteenth and first decades of the twentieth century. In conditions of complex political, economic, socio-cultural transformations in the empire Bukovinian teachers advocated and developed the priority directions of education. During the studied period on the obtained results it is possible to distinguish four stages students’ development of physical education in public schools of Bukovina. Noteworthy that these stages mainly relied on the ways of organizing physical education in the province. The history of public school in Bukovina certify that the educational-structural innovations took place on the European continent of the studied age and relied on local traditions did not always find support in Bukovinians.
В статье рассматриваются аспекты и факторы, которые влияли на развитие физического воспитания учащихся народных школ Буковины, и особенности развития образования учителей физической культуры. Проведенный анализ исторических аспектов развития физического воспитания и подготовки учителей предмета физическая культура на Буковине. Цель статьи: анализ и обобщение исторических этапов системы физического воспитания на Буковине и возможности ее использования на современном этапе развития школьного физкультурного образования. Для достижения целей исследования проблемы нами был использован метод получения ретроспективной информации, а именно теоретический анализ материалов периодической печати, статей современной периодики, классификация архивных документов, хронологический методы. Полученные в ходе поиска данные предоставили нами возможность выделить четыре этапа развития физического воспитания учащихся народных школ Буковины исследуемого периода. Важно заметить, что эти этапы опирались преимущественно на пути организации физического воспитания в крае, который в указанное время входил в состав Австро-Венгерской монархии, – правовые, научно-методические, материальнотехнические основы.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25000
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ячнюк Максим Юрійович.pdf328.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.