Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25005
Title: Структурно-функціональна модель формування графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю
Other Titles: Structural-functional model of formation of graphic competence of future engineers-teachers of computer profile
Структурно-функциональная модель формирования графической компетентности будущих инженеров-педагогов компьютерного профиля
Authors: Козак, Юлія Юріївна
Kozak, Yuliia
Keywords: структурно-функціональна модель, педагогічне моделювання, інженер-педагог, графічна компетентність, принципи, методи, педагогічні умови, structural-functional model, pedagogical modeling, engineer-teacher, graphic competence, principles, methods, pedagogical conditions, структурно-функциональная модель, педагогическое моделирование, инженер-педагог, графическая компетентность, принципы, методы, педагогические условия
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Козак, Ю. Ю. Структурно-функціональна модель формування графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів комп'ютерного профілю [Текст] / Ю. Ю. Козак // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 111-115.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Питання перегляду існуючих та розробки нових моделей професійної підготовки фахівців набуло особливої актуальності в умовах переорієнтації освіти на компетентнісно-орієнтовану. Мета дослідження: розробка моделі формування графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Методи дослідження: абстрагування, аналіз, синтез, індукція дедукція, моделювання. Результати дослідження: створена структурно-функціональна модель формування графічної компетентності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю, яка складається з блоків – цільового (спрямований на соціальне замовлення, відповідно до якого визначається мета та завдання навчально-педагогічної діяльності), змістового (містить принципи, методи, форми, засоби досягнення мети діяльності) та аналітичного (компоненти, критерії, показники, рівні сформованості графічної компетентності, на яких ґрунтується моніторинг результатів діяльності). Виділені педагогічні умови, від комплексного застосування яких залежить ефективність функціонування кожного блоку зокрема, моделі в цілому.
Integration of Ukraine into the world community provides active modernization of education within the Bologna Process, and therefore a new approach to the organization of educational system, – competence-oriented. Changing the paradigm of education, from one that is based on the knowledge, to competency-oriented, requires the revision of industry standard specialty for their reorientation to learning outcomes defined by competencies. Since the industry standard of higher education can be considered as a set of models – a model of specialist and a model of professional training – for the study and visualization of educational systems and description of their structural elements the modeling method is often used. The purpose of research is to develop a model for the formation of graphic competence of future engineers-teachers of the computer profile, because there are no scientific papers on this subject. Methods used: abstraction, analysis, synthesis, induction, deduction and modeling. The result of the research is the creation of a structural-functional model of forming the graphic competence of future engineers-teachers of the computer profile. The model consists of three blocks –target, content and analytical. The target block contains purpose and tasks of educational-pedagogical activity. The content block contains principles, methods, forms and means of achieving the purpose of the activity. The analytical block consists of components, criteria, indicators and levels that indicate the formation of graphic competence, on which performance monitoring is based. A separate element is the pedagogical conditions. Their complex application ensures the efficiency of each block in particular and the model as a whole. Prospects for further research are the adaptation and testing of the developed model for the formation of graphic competence of future engineers-teachers of the computer profile.
Вопрос пересмотра существующих и разработки новых моделей профессиональной подготовки специалистов приобрел особую актуальность в условиях переориентации образования на компетентностно-ориентированную. Цель исследования: разработка модели формирования графической компетентности будущих инженеров-педагогов компьютерного профиля. Методы исследования: абстрагирование, анализ, синтез, индукция дедукция, моделирование. Результаты исследования: создана структурно-функциональная модель формирования графической компетентности будущих инженеров-педагогов компьютерного профиля, которая состоит из блоков − целевого (направлен на социальный заказ, согласно которому определяется цель и задачи учебно-педагогической деятельности), содержательного (содержит принципы, методы, формы, средства достижения цели деятельности) и аналитического (компоненты, критерии, показатели, уровни сформированности графической компетентности, на которых основывается мониторинг результатов деятельности). Выделенные педагогические условия, от комплексного применения которых зависит эффективность функционирования каждого блока частности, модели в целом.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25005
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козак Юлія Юріївна.pdf884.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.