Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25009
Title: Творча співпраця Х.ПАРКХЕРСТ та М.МОНТЕССОРІ у розвитку експериментальної педагогіки на початку ХХ ст.
Other Titles: Creative cooperation of H.PARKHURST and M.MONTESSORY in the development of experimental pedagogy at the beginning of the 20th century
Творческое сотрудничество Х.ПАРКХЕРСТ с М.МОНТЕССОРИ в развитии экспериментальной педагогики в начале ХХ ст.
Authors: Воробйова, Лоліта Валерівна
Vorobiova, Lolita
Keywords: співпраця, Дальтон план, методика М. Монтессорі, cooperation, Dalton plan, methods of Montessori teaching, сотрудничество, Дальтон план, методика Монтессори
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Воробйова, Л. В. Творча співпраця Х. Паркхерст та М. Монтессорі у розвитку експериментальної педагогіки на початку ХХ ст. [Текст] / Л. В. Воробйова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 58-62.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Ефективні педагогічні системи, створені М.Монтессорі та Х.Паркхерст у процесі тривалої педагогічної діяльності, спонукали необхідність їхнього аналізу, а також вивчення не лише самих педагогічних моделей, а й наукових біографій засновниць. Мета дослідження полягає в аналізі творчої співпраці, життєвого шляху та наукових біографій американського педагога Х.Паркхерст та італійського педагога М.Монтессорі. У статті висвітлюються особливості їхньої творчої співпраці на початку ХХ-го ст. Доведено вплив методики М.Монтессорі на педагогічні ідеї Х.Паркхерст, що спричинило заснування педагогічної моделі Дальтон план. У статті методика Монтессорі та Дальтон план розглядаються як приклади реалізації реформаторських ідей експериментальної педагогіки. Шляхом компаративного аналізу, описового, історичного та аналітичного методів встановлено, що М.Монтессорі та Х.Паркхерст були визнані на міжнародному рівні, створивши ефективні педагогічні моделі, які наразі продовжують своє існування. Вивчення та аналіз спадщини видатних педагогів минулого дає змогу збагатитися знаннями, які можуть використовуватись для впровадження інноваційних ідей в навчальний процес, особливо за умови реформування сучасної української освіти.
The evolution of Parkhurst’s philosophy provides the valuable insights in the progressive period of the American and European experimental pedagogy. It is stated that Parkhurst was Montessori’s associate and the period of their cooperation was of the greatest influence. The originator of The Dalton Plan and the founder of the prestigious Dalton School in New York was internationally known and honored for the contribution into the education. The purpose of the article is to highlight and analyses the creative cooperation, career and scientific biographies of an American educator H.Parkhurst and an Italian educator M.Montessori. The particularities of their creative cooperation at the beginning of the 20th century are studied. It is noted that both educators are the originators and founders of the efficient pedagogical models dated back to the beginning of the last century. Individualised education, the principles of freedom and cooperation are examined as the basic ones in Parkhurst’s and Montessori’s methods. The original model of the Dalton plan is based on the three critical components. They are The Assignment, The Laboratory and The House. Using comparative analyses, descriptive, historical and analytical methods it was states that the methods of M.Montessori teaching and the Dalton plan are the examples of the reformation ideas’ implementation of experimental pedagogy. . It is proved that methods of M.Montessori teaching influenced pedagogical ideas of H.Parkhurst and it resulted in the Dalton Plan’s origin. The study and analysis of the legacy of the outstanding teachers give us the opportunity to enrich knowledge that can be used to introduce innovative ideas into the educational process, especially with the condition of reforming contemporary Ukrainian education.
Эффективные педагогические системы, созданные М. Монтессори и Х.Паркхерст в процессе долгой педагогической деятельности, вызвали необходимость их анализа, а также изучения не только педагогических моделей, а и научных биографий их основательниц. Целью исследования является рассмотрение и анализ творческого сотрудничества, жизненного пути и научных биографий американского педагога Х.Паркхерст и итальянского педагога М.Монтессори. В статье автором рассмотрено и проанализировано творческое сотрудничество, жизненный путь и научные биографии Х.Паркхерст и М.Монтессори. В статье освещаются особенности их творческого сотрудничества в начале ХХ-го ст. Доказано влияние методики Монтессори на педагогические идеи Х.Паркхерст, что привело к основанию педагогической модели Дальтон план. В статье методика Монтессори и Дальтон план рассматриваются как примеры реализации реформаторских идей экспериментальной педагогики. Путем компаративного анализа, описательного, исторического и аналитического методов установлено, что М.Монтессори и Х.Паркхерст были признаны на международном уровне, создав эффективные педагогические модели, которые до сих пор продолжают свое функционирование. Изучение и анализ наследия выдающихся педагогов пришлого дают возможность обогащения знаниями, которые могут быть использованы для внедрения инновационных идей в учебный процесс, особенно при условии реформирования современного украинского образования.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25009
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Воробйова Лоліта Валерівна.pdf350.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.