Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25010
Title: Тривимірні структури зовнішнього та внутрішнього проявів компетентності
Other Titles: Three measurement structures of external and internal manifestations of competence
Трехмерные структуры внешнего и внутреннего проявлений компетентности
Authors: Семенець, Сергій Петрович
Semenets, Sergiy
Keywords: компетентність, зовнішній та внутрішній прояви компетентності, тривимірна структура, competence, external and internal manifestations of competence, three measurement structures, компетентность, внешнее и внутреннее проявления компетентности, трехмерная структура
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Семенець, С. П. Тривимірні структури зовнішнього та внутрішнього проявів компетентності [Текст] / С. П. Семенець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 250-254.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Запровадження компетентнісного підходу та водночас розбудова школи розвитку особистості потребують новітнього наукового переосмислення як змісту, так і структури компетентності. Дедалі актуальними є дослідження, що акцентують увагу на особистісних якостях, які прискорюють або гальмують процес оволодіння компетентностями, окреслюють не тільки зовнішні, але й внутрішні прояви компетентності. У представленій роботі концептуальним є положення про дуальну природу компетентності, двоїстість проявів. Її мета полягає у визначенні структури зовнішнього та внутрішнього проявів компетентності. Для цього застосовано методи змістово-теоретичного й структурно-системного аналізу, абстрагування, моделювання, ранжування та узагальнення. Обґрунтовано, що і зовнішній, і внутрішній прояви компетентності мають три базові виміри. Тривимірна структура зовнішнього прояву компетентності представляється змістово-теоретичним, процесуально-дійовим і референтно-комунікативним. Таку ж структуру її внутрішнього прояву репрезентують ціннісно-мотиваційний, рефлексивно-оцінний та особистісно-психологічний виміри. Моделювання зовнішніх і внутрішніх вимірів компетентності реалізовано через декартові інтерпретації, у яких координати (абсциса, ордината, апліката) відповідають місцю й значенню тих чи інших характеристик (показників) компетентності.
The introduction of competence approach and, at the same time the construction of school of personality development requires new scientific rethinking of both content and structure of competence. Studies that focus on personal qualities that accelerate or inhibit the process of mastering competences, become more vital. They determine not only external but also internal manifestations of competence. In presented work the statement about the dual nature of competence, about duality of displays is conceptual. Its main purpose is to determine the structure of external and internal manifestations of competence. Methods of content-theoretical and structural-system analysis applied in the article: abstraction, modeling, ranking and generalisation. It has been found out that competence is an integrated characteristic of an individual`s quality as a subject of activity in a certain sphere of production, but competence is the content and normative and functional characteristics of the subject's activities that determine the scope of one`s powers and establish regulatory functions in a society. It has been substantiated that both external and internal manifestations of competence have three basic dimensions. The three measurement structures of external manifestation of competence are represented by the content-theoretical, process-effective and reference-communicative dimensions. The same structure of its internal manifestation is of value-motivational, reflexive-evaluative and personal-psychological dimensions. The modeling of external and internal dimensions of competence has been carried by means of Cartesian interpretation, in which the coordinates (abscissa, ordinate, applique) correspond to the place and significance of other characteristics (indicators) of competence. It has been proved that in internal manifestation of competence values, self-esteem and abilities prevail, and external manifestation of competence reveil to theoretical models, skills and assertiveness.
Внедрение компетентностного подхода и одновременно построение школы развития личности требуют нового научного переосмысления как содержания, так и структуры компетентности. Все актуальнее становятся исследования, акцентирующие внимание на личностных качествах, которые ускоряют или тормозят процесс овладения компетенциями, определяют не только внешние, но и внутренние проявления компетентности. В представленной работе концептуальным есть положение о дуальной природе компетентности, о двойственности проявлений. Ее цель заключается в определении структуры внешнего и внутреннего проявлений компетентности. Для этого применены методы содержательно-теоретического и структурно-системного анализа, абстрагирования, моделирования, ранжирования и обобщения. Обосновано, что и внешнее, и внутреннее проявления компетентности имеют три базисные измерения. Трехмерная структура внешнего проявления компетентности представляется содержательно-теоретическим, процессуально-действенным и референтно-коммуникативным измерениями. Такую же структуру ее внутреннего проявления представляют ценностно-мотивационный, рефлексивно-оценочный и личностно-психологический измерения. Моделирование внешних и внутренних измерений компетентности осуществлено посредством декартовых интерпретаций, в которых координаты (абсцисса, ордината, аппликата) соответствуют месту и значению тех или иных характеристик (показателей) компетентности.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25010
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Семенець Сергій Петрович.pdf490.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.