Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25013
Название: Формування готовності майбутніх учителів інформатики до розвитку творчого мислення старшокласників у позанавчальній діяльності
Другие названия: Formation of readiness of future teachers for the development of creative thinking of senior pupils while extracurricular activities
Формирование готовности будущих учителей информатики к развитию творческого мышления старшеклассников во внеучебной деятельности
Авторы: Постова, Світлана Анатоліївна
Новіцька, Інеса Василівна
Усата, Олена Юріївна
Postova, Svitlana
Novitska, Inesa
Usata, Olena
Ключевые слова: майбутні учителі інформатики, розвиток творчого мислення старшокласників, позанавчальна діяльність, формування готовності майбутніх учителів інформатики, технологія підготовки майбутніх учителів, future teachers of computer sciences, development of creative thinking of senior pupils, extracurricular activities, formation of readiness of future teachers of computer sciences, pedagogical technology of future teachsers’ training, будущие учителя информатики, развитие творческого мышления старшеклассников, внеучебная деятельность, формирование готовности будущих учителей информатики, технология подготовки будущих учителей
Дата публикации: 2018
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Постова, С. А. Формування готовності майбутніх учителів інформатики до розвитку творчого мислення старшокласників у позанавчальній діяльності [Текст] / С. А. Постова, І. В. Новіцька, О. Ю. Усата // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 214-220.
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Краткий осмотр (реферат): Переорієнтація освітнього процесу на становлення творчої особистості обумовлює зміни в сучасній педагогічній діяльності, що значною мірою детермінується рівнем готовності вчителя до розвитку творчого мислення учнів, формування якої здійснюється в умовах освітнього середовища вищого освітнього закладу. Метою статті є опис технології формування готовності майбутніх учителів інформатики до розвитку творчого мислення старшокласників у позанавчальній діяльності. Для досягнення мети використовувалися такі методи: теоретичні (аналіз наукових джерел, виявлення достовірних фактів про взаємозв’язки між явищами й процесами та закономірні тенденції їх розвитку, порівняння, моделювання, системно-структурні й системно-функціональні методи), які дозволили узагальнити та систематизувати теоретичний матеріал із досліджуваної проблеми; загальнонаукові (абстрагування, аналіз, синтез, дедукція, індукція, моделювання, аналогія). Успішна реалізація формування готовності майбутнього вчителя інформатики до розвитку творчого мислення старшокласників у позанавчальній діяльності не можлива без оновлення змісту навчальних дисциплін та педагогічно доцільного відбору форм, методів, засобів позанавчальної діяльності. Упровадження розробленої технології в діяльності вищого навчального закладу, розробка відповідного методичного забезпечення підготовки майбутнього вчителя інформатики до розвитку творчого мислення старшокласників у позанавчальній діяльності сприятиме підвищенню рівня готовності майбутніх учителів до реалізації описаної вище діяльності.
The reorientation of the educational process into the formation of a creative person causes changes in the modern pedagogical activity, which is largely determined by the readiness of the teacher to develop the creative thinking of students, whose formation is carried out in the educational environment of a higher educational institution. The main goal of the article is describing the technology of forming the readiness of future teachers of informatics for the development of creative thinking of senior pupils in extracurricular activities. The methods of research used: theoretical (analysis of scientific sources, revealing of reliable facts about the interconnections between phenomena and processes and the regular tendencies of their development, comparison, modeling, system-structural and systemfunctional methods), which allowed to generalize and systematize the theoretical material on the problem under investigation; general science (abstraction, analysis, synthesis, deduction, induction, modeling, analogy). Successful implementation of the formation of the readiness of the future teacher of informatics for the development of creative thinking of senior pupils in extracurricular activities is impossible without updating the contents of educational disciplines and pedagogically appropriate selection of forms, methods, means of extra-curricular activities. The process of formation of the readiness of the future teacher of informatics for the development of creative thinking of senior pupils in extracurricular activities is the following stages: students' awareness of the essence of the concepts of "creative thinking", "extra-curricular activities" and the process of developing the creative thinking of senior pupils in extracurricular activities in computer science; mastering of knowledge, skills and skills that will contribute to the formation of appropriate readiness; actualization in the educational process and deepening of theoretical knowledge on the basics of pedagogical communication (including solving conflicts situations, modeling pedagogical situations, etc.), programming and information technologies, research activities; study of forms of extra-curricular activities associated with the manifestations of creative thinking; initial mastery of the future teacher's ability to solve non-standard (olympiad) tasks in information technology and writing research papers; independent and creative implementation of practical tasks, the desire to improve the proposed solutions, etc. The implementation of the developed technology in the activity of a higher educational institution, the development of the appropriate methodological provision for the future teacher of informatics to develop the creative thinking of senior pupils in extracurricular activities will increase the readiness of future teachers to implement the activities described above.
Переориентация образовательного процесса на станоление творческой личности обуславливает изменения в современной педагогической деяльности, что значительно детермінируется уровнем готовности учителя к развитию творческого мышления учеников, формирование которой осуществляется в условиях образовательной среды высшего образовательного заведения. Целью статьи является описание технологии формирования готовности будущих учителей информатики к развитию творческого мышления старшеклассников во внеучебной деятельности. Для достижения цели использовались такие методы: теоретические (анализ научных источников, выявление достоверных фактов о взаимосвязях между явлениями и процессами, закономерные тенденции их развития, сравнение, моделирование, системно-структурные и системно-функциональные методы), которые разрешили обощить и систематизировать теоретический материал по исследуемой проблеме; общенаучные (абстрагирование, анализ, синтез, дедукция, индукция, моделирование, аналогия). Успешная реализация формирования готовности будущего учителя информатики к развитию творческого мышления старшеклассников во внеучебной деяльности не возможна без обновления содержания учебных дисциплин и педагогически целесообразного отбора форм, методов, средств внеучебной деятельности. Внедрение разработанной технологи в деятельности высшого учебного заведения, разработка соответствующего методического обеспечения подготовки будущего учителя информатики к развитию творческого мышления старшеклассников во внеучебной деятельности будет способствовать повышению уровня готовности будущих учителей креализации описанной выше деятельности.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25013
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Постова Світлана Анатоліївна.pdf364.16 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.