Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25014
Title: Формування інформаційно-комунікативної компетентності при вивченні дисциплін фізичного змісту на прикладі використання лекцій-демонстрацій
Other Titles: The formation of information and communicative competence in the study of the disciplines of physical content-for example the use of lectures and demonstrations
Формирование информационно-коммуникативной компетентности при изучении дисциплин физического содержания на примере использования лекций-демонстраций
Authors: Юрченко, Артем Олександрович
Yurchenko, Artem
Keywords: інформаційно-комунікативна компетентність, формування компетентності, лекція-демонстрація, підготовка учителя фізики, професійна діяльність, навчання фізики, information and communicative competence, formation of competence, lecture-demonstration, training of a teacher of physics, professional activity, training in physics, информационно-коммуникативная компетентность, формирование компетентности, лекция-демонстрация, подготовка учителя физики, профессиональная деятельность, обучение физики
Issue Date: 2018
Citation: Юрченко, А. О. Формування інформаційно-комунікативної компетентності при вивченні дисциплін фізичного змісту на прикладі використання лекцій-демонстрацій [Текст] / А. О. Юрченко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 297-300.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: У статті розглядаються приклади використання лекцій-демонстрацій для формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх учителів фізики при вивченні дисциплін суто фізичного змісту з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Актуальність статті зумовлена інноваціями в системі вищої освіти, а саме тим, що одним із процесів, які характеризують сучасне суспільство, є його інформатизація, а однією з умов успішної реалізації завдань інформатизації освіти є розв’язання проблеми формування компетентності у галузі інформаційно-комунікаційних технологій для впровадження у професійну діяльність. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування використання лекцій-демонстрацій під час навчання фізики при формуванні інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх учителів фізики. У статті наведені фрагменти лекцій-демонстрацій з відповідним поясненням до них, що підтримуються розробленими електронними мультимедійними презентаціями. Саме лекція-демонстрація є актуальною і сучасною формою для теоретичного підґрунтя формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх вчителів фізики.
The article considers examples of use of lectures-demonstrations for the formation of information and communicative competence of future teachers of physics in the study of disciplines of purely physical content using specialised software. The relevance of the article is due to innovations in the system of higher education, namely the fact that one of the processes that characterize modern society is its Informatization, and one of the conditions for the successful implementation of the tasks of Informatisation of education is to solve the problem of formation of competence in the field of information and communication technologies. The aim of the research is the theoretical substantiation of the use of lectures-demonstrations during the teaching of physics in the formation of information and communication competence of future teachers of physics. The task of the study is to justify the use of effective forms of training for the formation of information and communication competence in the study of disciplines of purely physical content using specialised software and consider the example of the use of lectures-demonstrations as a form of explanation of theoretical material. The article presents fragments of lectures and demonstrations with an appropriate explanation to them, supported by the developed electronic multimedia presentations. The lecturedemonstration is an actual and modern form for the theoretical basis of formation of information and communicative competence of future teachers of physics. The formation of information and communication competence in the study of disciplines of purely physical content using specialised software is valuable both for the training of future teachers of physics in higher education and for the retraining of teachers of physics in postgraduate education.
В статье рассматриваются примеры использования лекций-демонстраций для формирования информационно-коммуникативной компетентности будущих учителей физики при изучении дисциплин чисто физического содержания с использованием специализированного программного обеспечения. Актуальность статьи обусловлена инновациями в системе высшего образования, а именно тем, что одним из процессов, характеризующих современное общество, является его информатизация, а одним из условий успешной реализации задач информатизации образования является решение проблемы формирования компетентности в области информационно-коммуникационных технологий для внедрение в профессиональную деятельность. Целью исследования является теоретическое обоснование использования лекций-демонстраций во время обучения физике при формировании информационно-коммуникативной компетентности будущих учителей физики. В статье приведены фрагменты лекций-демонстраций с соответствующим объяснением к ним, поддерживаются разработанными электронными мультимедийными презентациями. Именно лекция-демонстрация является актуальной и современной формой для теоретической основы формирования информационно-коммуникативной компетентности будущих учителей физики.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25014
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Юрченко Артем Олександрович.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.