Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25102
Title: Проблема божественной любви в творчестве поэта-мистика ХVI века Ибрагима Гюльшанийа
Other Titles: THE PROBLEM OF DIVINE LOVE IN THE WORKS OF IBRAHIM GULSHANIYA, THE MYSTIC POET OF THE XVI CENTURY
Authors: Исмаилзаде, Н.
Keywords: Ибрагим Гюльшанийа, турецкая литература, суфийская литература, божественная любовь, Ibrahim Gulshaniya, Turkish literature, Sufi literature, divine love
Issue Date: 2018
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Исмаилзаде, Н. Проблема божественной любви в творчестве поэта-мистика ХVI века Ибрагима Гюльшанийа [Текст] / Н. Исмаилзаде // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2018. – Т. 2№Вип. 4. – С. 116–120
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: XVI век является вершиной турецкой суфийской литературы. Стихотворения текке, написанные в этот период, характеризуются исключительной популярностью божественных стихов о любви, которые были написаны в на- родном стиле. В XVI веке близкие к духовенству религиозные течения, такие как халвати, джалвати, гюльшани, до- стигли вершины своего развития. Движение упрощения, начинающееся с XV века в суфийской литературе, стало еще шире, когда стиль стихосложения везн вошел в направления хальвати, гульшани, джальвати, мевлави. По- эты-текке начали писать стихи в простой, арабо-персидской композиции, в частности, слогом везн или слогом аруз. Представители поэзии тасаввуф XVI века стремились выразить божественную любовь в своих произведениях. В XVI веке в Анадолу одним из видных представителей этой поэтической литературы был Ибрагим Гульшанийа, создавший направление гюльшанийа в хальватийа. Он был выдающимся поэтом, который писал стихи на трех языках: турецком, персидском и арабском, всего им создано 75 000 бейтов. Турецкий диван Ибрагима Гюльшени, написанный на тюркском языке, состоял из 24 тысяч бейтов, «Панднама», разъясняющая на простом языке тасав- вуф, месневи на тюркском языке – это «Разнаме», «Кидемнаме», «Чобаннаме», арабские и персидские диваны и подражание «Месневи» Мовланы в виде «Меневи», состоящего из 40 тысяч бейтов. В центре суфийского мировоз- зрения Гюльшанийа находится божественная любовь. Таким образом, согласно суфийскому мировоззрению Бог, обладающий абсолютным совершенством, создал мир, отражающий его красоту, всю живую Вселенную и, самое главное, человека. Турецкая литература XVI века характеризуется как период, когда литература суфизма достигла своего пика во всех областях.
The 16th century is the pinnacle of the Turkish Sufi literature. The tekke poems written during this period are characterized by the exceptional popularity of divine verses about love that were written in the folk style. In the 16th century, such religious movements as halvati, jalvati, gulshani, close to the clergy, reached the peak of their development. The movement of simplification, which began in the 15th century in the Sufi literature, became even wider when the vezn style entered the directions of halvati, gulshani, jalvati, mevlavi. The tekke poets began to write poetry in a simple, Arab-Persian composition, in particular, using the vezn or aruz syllables. Representatives of the tasawwuf poetry of the 16th century sought to express the divine love in their works. Ibrahim Gulshaniya was one of the prominent representatives of this kind of the poetic literature in the 16th century in Anadolu, who created the gulshaniya trend in halvatia. He was a mighty poet who wrote poetry in three languages – Turkish, Persian and Arabic, he created 75 000 beyts. The Turkish divan of Ibrahim Gulshaniya, written in Turkic language, consisted of 24 thousand beyts. He also wrote “Pandnama” explaining the tasawwuf in simple language, mesnevi in Turkic language – “Raznam”, “Kidemname”, “Chobanname”, Arabian and Persian divans and imitation to Movlana’s “Mesnavi”, in the form of “Menivi”, consisting of 40 thousand bayts. In the center of Gulshaniya’s Sufi worldview is divine love. Thus, according to the Sufi worldview, God, who possesses absolute perfection, created a world that reflects his beauty, the entire living universe and, most importantly, the human being. Turkish literature of the 16th century is characterized as a period when the literature of Sufism reached its peak in all areas.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25102
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 4 Том 2 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРОБЛЕМА БОЖЕСТВЕННОЙ ЛЮБВИ В ТВОРЧЕСТВЕ.pdf350.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.