Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25505
Title: Досвід ЄС у розвитку креативної економіки
Other Titles: Досвід ЄС у розвитку креативної економіки
Опыт ЕС в развитии креативной економики
EU experience in developing creative economy
Authors: Приходько, Володимир Панасович
Єгорова, Ольга Олександрівна
Джуган, О. В.
Prikhodko, Volodymyr
Yehorova, Olga
Dzhuhan, Olga
Keywords: креативна економіка, креативна Європа, креативний хаб, креативні індустрії, креативні продукти, інновації, креативная экономика, креативная Европа, креативный хаб, креативные индустрии, креативные продукты, инновации, сreative economy, creative Europe, creative hub, creative industries, creative products, innovations
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Приходько, В. П. Досвід ЄС у розвитку креативної економіки / В. П. Приходько, О. О. Єгорова, О. В. Джуган // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 24, Ч.3. – С.48-52.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: Представлено досвід ЄС щодо розвитку креативної економіки. Автори спираються на визначення по- няття креативної економіки, які пропонує UNCTAD. Акцентується увага на загальній та системній політиці ЄС щодо розвитку креативної економіки, спрямованій на просування креативного продукту, підтримку креативних підприємсв та особистостей, захист культурної спадщини тощо. Розглянуто програму «Креативна Європа», яка розрахована на пе- ріод із 2014 по 2020 р. Проаналізовано сучасний стан та динаміку розвитку креативної економіки, зокрема щодо частки зайнятих у креативному секторі, частки товарів та послуг креативних галузей в експорті країн – членів ЄС. Визначено місце країн ЄС у світі за креативністю, спираючись на результати глобальних рейтингів.
экономики, которые предлагает UNCTAD. Акцентируется внимание на общей и системной политике по развитию креативной экономики, направленной на продвижение креативного продукта, поддержку креативных предприятий и личностей, защиту культурного наследия. В частности, рассмотрена программа «Креативная Европа», которая рассчитана на период с 2014 по 2020 г. Проанализированы современное состояние и динамика развития кре- ативной экономики, в частности относительно доли занятых в креативном секторе, доли товаров и услуг креативных отраслей в экспорте стран – членов ЕС. Определено место стран ЕС в мире по креативности, опираясь на результаты глобальных рейтингов.
The modern post-industrial information stage of the development of the world economy is characterized by the fact that the main economic resource is a person with his/her intellectual and creative abilities. That means, such traditional resources as land, labor, and capital, are not simply supplemented by a new element, but actually shifted to the background. Today creative industries are among the most dynamic sectors of the world economy. The EU experience in the development of creative economy is presented. The authors rely on the definition of the creative economy, worked out by the UNCTAD. Attention is focused on a common and systemic policy of the EU on the development of a creative economy, aimed at promoting a creative product, supporting creative enterprises and individuals, protecting cultural heritage. For example, authors reviewed the Creative Europe program, which is presented for the period from 2014 to 2020. Authors underline the place of creative hubs in European creative net. It is also analyzed the current state and dynamics of the development of the creative economy, in particular with regard to the share of people employed in the creative sector, the share of creative goods and services in export. The structure of creative industries share and dynamics from 2002 to 2015 in EU exports are analized. The authors determined the place of the EU countries in the world for creativity, based on the results of global ratings. This ratings showed complex analitics of several subindices and covers all spheres of creativity and innovation. Analyzing global ratings, which cover creativity and innovations, authors underlined that EU countries take leading positions and show great results from year to year. The urgency of such EU experience for Ukraine is due to the fact that some of the relevant EU policies are common to Ukraine as well as the need for radical economic reforms to achieve the declared strategic goals of joining a group of leading countries in the immediate strategic perspective.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25505
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 24 Частина 3 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Приходько В. П., Єгорова О. О., Джуган О. В..pdf281.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.