Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25511
Title: Оцінка ефективності екологічної модернізації виробництва цементу за методикою, заснованою на теорії конкурентних переваг
Other Titles: Оценка эффективности экологической модернизации производства цемента по методике, основанной на теории конкурентных преимуществ
Assessment of environmental modernization efficiency for cement manufacturing by a method, established on competitive experience theory
Authors: Демченко, К. В.
Keywords: ефективність збутової діяльності, конкурентоспроможність товару, екологічна модернізація виробництва, конкурентоспроможність, матеріаломісткість, ефективність виробничої діяльності, фінансовий стан, эффективность сбытовой деятельности, конкурентоспособность товара, экологическая модернизация производства, конкурентоспособность, материалоемкость, финансовое состояние, эффективность производственной деятельности, efficiency of sales activity, competitiveness of goods, ecological modernization of production, competitiveness, material consumption, efficiency of manufacturing, financial condition
Issue Date: 2019
Publisher: Гельветика
Citation: Демченко, К. В. Оцінка ефективності екологічної модернізації виробництва цементу за методикою, заснованою на теорії конкурентних переваг / К. В. Демченко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 23, Ч. 1. – С. 75–79. – Рез. англ. – Бібліогр. : с. 79 (14 назв).
Abstract: У статті розглянуто вплив екологічної модернізації виробництва на діяльність суб’єктів підприємництва цементної промисловості. Зокрема, проаналізовано тенденції зміни матеріаломісткості як одного із ключових чинників формування собівартості продукції, а також виразника рівня впливу цементного виробництва на навколишнє серед- овище. Для вивчення комплексної дії екологічної модернізації виробництва на успішність суб’єктів підприємництва використано методику, засновану на теорії конкурентних переваг. Відповідно до методики, оцінено ефективність ви- робничої діяльності, фінансового стану, маркетингової стратегії, а також конкурентоспроможність товару і проведено зіставлення оцінки з досягнутим рівнем екологічної модернізації виробників цементу. На основі отриманих результатів та висновків розроблено практичні рекомендації для менеджерів підприємств цементної промисловості
В статье рассмотрено влияние экологической модернизации производства на деятельность субъектов предпринимательства цементной промышленности. В частности, проанализированы тенденции изменения материа- лоемкости как одного из ключевых факторов формирования себестоимости продукции, а также выразителя уровня влияния цементного производства на окружающую среду. Для изучения комплексного действия экологической мо- дернизации производства на успешность субъектов предпринимательства была использована методика, основанная на теории конкурентных преимуществ. На основе полученных результатов и выводов были разработаны практические рекомендации для менеджеров предприятий цементной промышленности, представленные в виде ключевых шагов в стратегии развития
In article is considered the influence of ecological modernization of production on the activity of economic entities in the cement industry. The choice of the subject area of the study is due to the low ecological efficiency of the enterprises of the cement industry and their strategic importance for the economy of the country, as well as the insufficient level of theoretical substantiation of achieving the efficiency of environmental modernization of production from an economic point of view. In particular, in the article are analyzed trends in the change in material intensity as one of the key factors in the formation of production costs, as well as the level of influence of cement production on the environment. To study the complex impact of environmental modernization of production on the success of business entities, has been used a methodology based on the theory of competitive advantages. According to the methodology, were evaluated the effectiveness of production activity, financial status, marketing strategy, as well as the competitiveness of goods, as well as comparison of assessments with the achieved level of environmental modernization of cement producers. This methodology, thanks to focusing on the four areas of the company's activity, such as production, finance, marketing and marketing, allows us to give a comprehensive description of the company's competitive position, given its apparent and latent potential. The article establishes the relationship between investments in environmental modernization of production and material opportunities and competitive positions of cement producers, substantiation of expediency of introduction of environmental modernization of Ukrainian cement producers on the basis of complex marketing analysis and efficiency of industrial business. Development of practical recommendations for enterprise managers is based on the obtained results and conclusions, and is presents as a short list of strategic important steps to improve the environmental performance of production processes.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25511
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 23 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Демченко К. В..pdf374.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.