Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25520
Title: Місце міжнародного франчайзингу у системі бізнесу країн-членів ЄС
Other Titles: Место международного франчайзинга в системе бизнеса стран – членов ЕС
Role of international franchising in the eu business system of the member states of the EU
Authors: Огінок, С. В.
Keywords: міжнародний франчайзинг, європейський бізнес, європейський ринок, глобальна економіка, международный франчайзинг, европейский бизнес, европейский рынок, глобальная экономика, International franchising, European business, European market, global economy
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Огінок, С. В. Місце міжнародного франчайзингу у системі бізнесу країн-членів ЄС / С. В. Огінок // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 24, Ч.3. – С.23-27.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті проаналізовано вплив міжнародного франчайзингу на розвиток бізнесу в країнах – членах ЄС. Розглянуто основні особливості франчайзингового бізнесу в Європі та Україні. Досліджено механізм здійснення фран- чайзингових відносин. Обґрунтовано необхідність та значення організації бізнесу на умовах франчайзингу в Європі та Україні. Розвиваючи власну франчайзингову мережу, франчайзер несе на нові ринки та території не лише власну тор- гову марку та методи виробництва, а й високі норми та стандарти, яким відповідають його товари. Одним із позитивів франчайзингу є те, що він як один із методів ефективного провадження бізнесу здійснює пряме поширення міжнарод- них стандартів. Саме це й робить тему дослідження актуальною. Актуальність окреслених проблем для сучасної еко- номіки, необхідність подальшого поглиблення їхнього теоретичного обґрунтування та пошуку практичних механізмів подолання зумовили вибір теми дослідження, визначення його меж, наукових завдань, практичного значення і змістової спрямованості.
В статье проанализировано влияние международного франчайзинга на развитие бизнеса в странах – членах ЕС. Рассмотрены основные особенности франчайзингового бизнеса в Европе и Украине. Исследован механизм осуществления франчайзинговых отношений. Обоснованы необходимость и значение организации бизнеса на условиях франчайзинга в Европе и Украине. Развивая собственную франчайзинговую сеть, франчайзер несет на новые рынки и территории не только собственную торговую марку и методы производства, но и высокие нормы и стандарты, которым соответствуют его продукции. Одним из позитивов франчайзинга является то, что он как один из методов эффективного ведения бизнеса осуществляет прямое распространение международных стандартов. Именно это и делает тему иссле- дования актуальной. Актуальность обозначенных проблем для современной экономики, необходимость дальнейшего углубления их теоретического обоснования и поиска практических механизмов преодоления обусловили выбор темы исследования, определили его границы, научные задачи, практическое значение и содержательную направленность.
Franchising promotes the strengthening of economic relations between countries at this stage of their development, as today it is involved in almost all areas of economic activity and is one of the most effective and democratic ways of transcending national markets. The article analyzes the impact of international franchising on business development in EU member states. The main features of franchising business in Europe and Ukraine are considered. The mechanism of franchising relations is investigated. The rate of growth of franchising in Europe are analized. The necessity of franchise relations in the international economy and main features, advantages and disadvantages of franchising are investigated. The article is devoted to a detailed analysis of main features of the franchise business in Europe. In despite of extensive research of franchising in the scientific community, there are a lot of unresolved issues relating to franchising, in particular its impact on innovation process. The survey is based on a comparison of data from all EU member countries and analisis of the legal framework of each country in particular and in general EU legislation. By developing its own franchising network, the franchisor carries not only its own brand and production methods, but also high standards and standards to which its products correspond to new markets and territories. One of the advantages of franchising is that it, as one of the methods of effective business conduct, directly disseminates international standards. This is what makes the research topic relevant. The urgency of the above problems for the modern economy, the need for further deepening their theoretical substantiation and the search for practical mechanisms for overcoming led to the choice of the topic of research, its boundaries, scientific objectives, practical significance and content orientation. Despite the fact that franchising is considered to be a relatively young kind of activity organization, it is a dominant form of doing business both in the United States and Europe, and its growth rate becomes more and more significant every year.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25520
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 24 Частина 3 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Огінок С. В..pdf428.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.