Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25576
Title: Поширення реформації на теренах Списького комітату в XVI столітті
Other Titles: DISSEMINATION THE REFORMATION ON TERRITORY OF SPISHSKY COMMITTEE AT 16th CENTURY
Authors: Борис, І. І.
Keywords: католицизм, духовенство, Реформація, церква, віра, Бог, лютеранство, кальвінізм, анабаптизм, християнство, Catholicism, clergy, Reformation, church, faith, God, Lutheranism, Calvinism, Anabaptism, Christianity
Issue Date: 2018
Publisher: Говерла
Citation: Борис, І. І. Поширення реформації на теренах Списького комітату в XVI столітті / І. І. Борис // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / відп. за вип. Ю.В.Данилець. – Ужгород, 2018. – Вип. 2 (39). – С. 59-64. – Рез. англ. – с. 64- 65 ( 17 назв ).
Abstract: У статті розглядається процес проникнення та характер поширення Реформації в Спиському комітаті Східної Словаччини протягом XVI ст. Розглядаються та аналізуються питання пов’язані з діяльністю окремих релігійних організацій та діячів списької Реформації, прийняттям та закріпленням реформаційних ідей з оцінкою їх значення в духовному житті суспільства. Протягом першої половини XVI ст. Списький регіон Словаччини поступово змінюється на протестантський. Реформаційні погляди були наявні в Спиші ще перед 1526 р., але спочатку вони обмежувалися тільки вужчими кругами і залишалися без суттєвих зовнішніх змін в церковному житті. У першій фазі реформаційного руху мова йшла передусім про отримання прихильників нових релігійних течій, а вже потім про церковні реформи. Поширенню ідей реформаційного спрямування сприяли купці з королівських та гірничопромислових словацьких міст, які повертаючись з Німеччини приносили із собою новини про Мартіна Лютера і книги, які відображали його погляди. Після прийняття Аугсбурзького віровизнання у 1530 р., реформаційний рух в Спиському комітаті набрав нових і більш потужних функціональних обертів. Тоді ж на Спиші починають з’являтися перші розповсюджувачі вчення Лютера. Так, серед них можна виділити таких релігійних діячів як Юрій Левдішер, Ян Генкел, Вавринець Квендел Серпілій, Вавринець Бухвалт, Шаламун Регнер, Даміан Граф, Матей, Антон Топерцер, Грегор Філкер. Апогеєм релігійного життя на Спиші, і, в той же час, одним з найбільш важливих джерел словацької Реформації можна вважати визнання братства 24-ох королівських священиків на Спиші «Confessio Scepusiana». Хоча сам зміст документу не є оригінальним, оскільки практично дублює попередні визнання віри, тобто базується на текстах «Confessio Pentapolitana» та «Confessio Heptapolitana», однак подає і свої тези, складені в дусі Аугсбурзького віровизнання. На нараді 26 жовтня 1569 р. текст визнання віри було представлено братству спиських священиків, де його було схвалено і підписано всіма священиками Списького міського сеньйорату. Таким чином, протягом другої половини XVI ст. реформаційні процеси охопили практично всі словацькі терени. На Спиші Реформація поширювалася швидко та успішно, а її прихильники могли діяти ціле XVI- початок XVII ст. в рамках вже існуючих структур та закладів католицької церкви
In this article considering the penetration process and character of Reformation on the Spishsky committee of Eastern Slovakia during 16th century. Are consided and analyzed issues what relating to activity individual religious organizations and Reformation’s leaders, adopting and consolidating of Reformation ideas in the spirituality life of society, their estimation and value. During the first half of the XVI century the Spiš (Szepes) region of Slovakia undergoes gradual transformation to the Protestantism. There had beenthe Reformation views in Spiš before 1526, but originally they were limited to more narrow circles and did not cause any substantial external changes in the clerical life. In the first phase of the Reformation movement the issue of primary importance was for the newly-formed religious trends to gain followers, which took precedence over the church reforms.The Reformation-oriented ideas were spread with the assistance of merchants from the royal and mining Slovakian cities, who, having returned from Germany, brought the news about Martin Luther as well as the books reflecting his views. After the Augsburg Confession was adopted in 1530, the Reformation movement in Spišcountywas in full swing, having developed new and more powerful functional properties. At that time there appear new propagators of the Luther doctrine. The following religious activists can be singled out: Yurii Levdisher, Yan Genkel, Vavrinets Quendel Serpilium, Vavrinets Buchwalt, Shalamun Regner, Damian Graf, Matey, Valentyn Megander-Grosman, Cyriak Obsopij-Kox, Anton Topertser and Gregor Filker. The recognition of Spiš fraternity «Confessio Scepusiana» consisting of 24 royal priests can be considered the apogee of religious life in Spiš as well as one of the most significant sources of the Slovakian Reformation. Though the very content of the document is not original, as it practically replicates the previous Confession of Faith, i.e. it is based on the texts of «Confessio Pentapolitana» and «Confessio Heptapolitana», it advances its own theses set out in the spirit of the Augsburg Confession. At the meeting held on 26 October 1569 the text of the Confession of Faith was presented to the fraternity of Spiš priests, where it was approved and signed by all the priests of Spiš Municipal Seniorate. Thus, during the second half of the XVI century the Reformation processes covered practically all Slovakian lands. In Spiš the spread of the Reformation was fast and successful, and its followers could act within the framework of already existing structures and establishments of the Catholic Church within the period covering the whole XVI century and the beginning of XVII century.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25576
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Історія Випуск 2(39) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Борис І. І..pdf474.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.