Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25591
Title: Писанки у фондовій колекції Закарпатського музею народної архітектури та побуту
Other Titles: The easter eggs in stock collection Transcarpathian museum of folk architecture and life
Authors: Мегела, М. І.
Keywords: бісероплетіння, писанка «оцтованка», писанка, музейна колекція, воскова техніка, дряпання, beadwork, pysanka «vinegar», pysanka, museum collection, wax technique, scratching
Issue Date: 2018
Publisher: Говерла
Citation: Мегела, М. І. Писанки у фондовій колекції Закарпатського музею народної архітектури та побуту / М. І. Мегела // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / відп. за вип. Ю.В.Данилець. – Ужгород, 2018. – Вип. 2 (39). – С. 136-139 : с. 141. – Рез. англ. – с. 139-140 (20 назв).
Abstract: У статті йдеться про фондову збірку писанок Закарпатського музею народної архітектури та побуту, яка нараховує близько 400 од. зб. У збірці представлено багато різновидів технік декорування яєць: традиційні (воскова техніка розпису, натурально-листкова техніка, крашанки, дряпанки) та сучасні (бісероплетіння, розпис аніліновими та акварельними фарбами, квілінг, декупаж). Автором вказані роки надходження писанок до музейної колекції. У статті подано коротку історію виникнення та розвитку писанкарства в світі в цілому та Україні зокрема: появи перших писанок, особливості їх форм, розмірів, способів декорування, матеріалів, які при цьому використовувались. Основну увагу автор звертає на музейну збірку писанок. За роками надходження писанок до фондової колекції можна прослідкувати динаміку зацікавлення закладом саме цим видом декоративно-прикладного мистецтва, починаючи з 1968 р. і по сьогоднішній день. Всі писанки проаналізовані за техніками виконання. При цьому детально описано підбір матеріалів, технологія застосування різних технік декорування яйця, вибір орнаментики та колориту. Найбільш типовою технікою, на думку автора, є техніка воскового розпису. Серед найпоширеніших в музейній колекції виділяються також крашанки, дряпанки. Є в музейній збірці й авторські писанки, декоровані бісером, нитками, а також писанки, виготовлені сучасними техніками квілінгу та декупажу, оздоблені харчовими крупами. Окремо автор досліджує колорит писанок Закарпаття, що має свої локальні особливості. Одноколірні писанки були поширені в долинян, 2-3-колірні – у лемків та бойків, багатоколірні писанки – в гуцулів Закарпаття. В цілому писанки – це один із феноменів орнаментального мистецтва України. Вони виступають предметом звичаїв, обрядів та символізують найбільше християнське свято – Воскресіння Христове. Писанки й великодні яйця завжди були й залишаються надалі вагомою складовою народної культури не лише Закарпаття, а й України в цілому.
The article deals with the collection of еaster eggs of the Transcarpathian museum of folk architecture and life, which has about 400 storage units. The collection presents many varieties of techniques for decorating eggs: traditional (wax painting equipment, natural-lacquer technique, crayons, drapanki) and modern (beadwork, painting with aniline and water-colored paints, quilting, decoupage). The author mentions the years when еaster eggs arrived at the museum collection. The author gives a brief history of the emergence and development of Easter eggs in the world in general and in Ukraine in particular: the appearance of the first Easter eggs, the peculiarities of their forms, sizes, methods of decoration, materials used in this process. The author focuses on the collection of Easter eggs. Over the years, the arrival of Easter eggs in the stock collection can be traced to the dynamics of interest in the institution with this type of decorative arts, since 1968 and to this day. All pysankas are analyzed according to the techniques of execution. It describes in detail the selection of materials, the technology of applying different techniques of decorating eggs, the choice of ornamentation and color. The most typical technique, according to the author, is the technique of wax painting. Among the most widespread in the museum collection are also eagles, drapans. There are museum collections and author's pysankas, decorated with beads, threads, as well as pysankas, made by modern techniques of quilting and deck patches, decorated with groceries. Separately, the author investigates the color of Easter eggs of Transcarpathian, which has its own local features. Single-colored Easter eggs were distributed in the valleys, 2-3-colored - from lemmas and baikos, multi-colored Easter eggs – in hutsuls of Transcarpathian. In general pysankas is one of the phenomena of ornamental art in Ukraine. They are the subject of customs, rituals and symbolize the greatest Christian holiday - the Resurrection of Christ. Easter eggs and Easter eggs have always been, and still remain, a significant component of the folk culture of not only Transcarpathian, but Ukraine as a whole.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25591
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Історія Випуск 2(39) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мегела М. І.pdf702.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.