Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25611
Title: Формування інформаційної компетентності майбутніх економістів в умовах інклюзивного навчання
Other Titles: Формирование информационной компетентности будущих экономистов в условиях инклюзивного обучения
Formation of information compatibility of future economies in the conditions of inclusive education
Authors: Тріпак, М. М.
Шевчук, О. Г.
Tripak, Marian
Shevchuk, Оlexander
Keywords: економіка, інклюзивне навчання, особистісно-орієнтоване навчання, мотивація, студент, інформаційна компетентність, экономика, инклюзивное образование, личностно-ориентированная учеба, мотивация, студент, информационная компетентность, economics, inclusive education, person-oriented study, motivation, students, information competence
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Тріпак, М. М. Формування інформаційної компетентності майбутніх економістів в умовах інклюзивного навчання / М. М. Тріпак, О. В. Шевчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 24, Ч.3. – С.105-108.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У дослідженні охарактеризовано педагогічні методи і прийоми для формування інформаційної компе- тентності майбутніх економісті в умовах інклюзивного навчання та досліджено вплив інклюзивного навчання на фор- мування професіоналізму майбутніх фахівців. Розглянуто процес та умови формування інформаційної компетентності майбутніх економістів в умовах інклюзивного навчання, адже в системі вищої освіти інформаційна компетентність є необхідною вимогою до забезпечення продуктивності професійної діяльності майбутнього економіста. Це вимагає ці- леспрямованого формування інформаційної компетенції в умовах інклюзивної освіти як цінності студентів, що сприяє осмисленому здійсненню й управлінню діяльністю у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Одним із видів діяльності економіста стає швидка й якісна робота з інформацією на базі комп'ютерних і інформаційних технологій, тобто майбутній фахівець повинен прагнути раціоналізувати свою діяльність під час вирішення поставленого перед ним завдання, вибирати такі способи дії, які він уважає оптимальними. Інформаційна компетентність навіть в умовах інклюзивної освіти складається з трьох компонентів: знати, вміти застосовувати в навчальній діяльності і майбутній професійній діяльності, самостійно працювати з інформаційними і комунікаційними технологіями.
В исследовании охарактеризованы педагогические методы и приемы для формирования информаци- онной компетентности будущих экономистов в условиях инклюзивного обучения. Исследовано влияние инклюзивного обучения на формирование профессионализма будущих специалистов. Рассмотрены процесс и условия формирования информационной компетентности будущих экономистов в условиях инклюзии, ведь в системе высшего образования информационной компетентности необходимым требованием является обеспечение производительности профессио- нальной деятельности будущего экономиста. Это требует целеустремленного формирования информационной компе- тенции в условиях инклюзивного образования как ценности студентов, содействующей осмысленному осуществлению и управлению деятельностью в области информационно-коммуникационных технологий. Одним из видов деятельно- сти экономиста становится быстрая и качественная работа с информацией на базе компьютерных и информационных технологий, то есть будущий специалист должен стремиться рационализировать свою деятельность при решении по- ставленной перед ним задачи, выбирать такие способы действия, которые он считает оптимальными. Информационная компетентность даже в условиях инклюзивного образования состоит из трех компонентов: знать, уметь применять в учебной деятельности и будущей профессиональной деятельности, самостоятельно работать с информационными и коммуникационными технологиями.
In research describes pedagogical methods and techniques forming the informational competence of future economists in conditions of inclusive education. The effect of inclusive education on the formation of the professionalism of future specialists has been researched. The article deals with the process and conditions for the formation of informational competence of future economists in the conditions of inclusive education, because in the system of higher education information competence is a necessary requirement to ensure the performance of a professional future economist. This requires the deliberate formation of information competence in the context of inclusive education as a value for students, contributing to meaningful implementation and management of activities in the field of information and communication technologies. On the basis of the research conducted, the necessary computer and information providing was described, as the requirements of employers for graduates of higher educational institutions of higher education changed. One of the most important requirements is the ability of a university graduate to possess information technology. In the intellectual labor market are becoming demanded by specialists with a high level of information culture and competence. A modern specialist should be able to receive, process and use information through computers, telecommunications and other means. The task of forming such a person, who is ready for updating of knowledge throughout the whole life path, arises. Ability to choose the necessary information, to systematize it, to assimilate it at a high level, to navigate in the growing information flow – the important quality of the graduate of the university. That to do this, he must have the information competence. One of the activities of an economist is the rapid and qualitative work with information on the basis of computer and information technology. The future specialist should strive to rationalize his activities in solving the task set before him, to choose such methods of action, which he considers optimal. Information competence, even in the context of inclusive education, consists of three components: to know, to be able to use in educational activities and future professional activities, to work independently with information and communication technologies.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25611
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 24 Частина 3 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тріпак М. М., Шевчук О. В..pdf274.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.