Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25615
Title: Концептуальні засади діяльності туристичних підприємств в Україні
Other Titles: Концептуальные основы деятельности туристических компаний в Украине
Conceptual foundations activities tourism enterprises in Ukraine
Authors: Безугла, Л. С.
Воловик, Д. В.
Bezuhla, Liudmyla
Volovyk, Dmytro
Keywords: туристичні підприємства, туризм, ефективний розвиток, ефективний розвиток, туристичні потоки, інфраструктура, туристичний продукт, туристические предприятия, туризм, эффективное развитие, туристические потоки, инфраструктура, туристический продукт, tourism enterprises, tourism, effective development, tourist flows, infrastructure, tourism product
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Безугла, Л. С. Концептуальні засади діяльності туристичних підприємств в Україні / Л. С. Безугла, Д. В. Воловик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 20-23.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті обґрунтовано теоретико-методологічні положення щодо визначення концептуальних засад ді- яльності туристичних підприємств в Україні. Визначено, що основними умовами для ефективного розвитку турис- тичних підприємств повинні бути: стабільна державна економічна й соціальна політика; пільговий податковий режим; розвинута інфраструктура; гнучкий ринковий механізм участі туризму в глобалізаційних процесах. Проаналізовано ди- наміку туристичних потоків в Україні за період 2000–2017 рр., де зазначено, що кількість іноземних туристів за період 2014–2015 рр. значно скоротилася. Це пов’язано з фінансово-економічною кризою. Згруповано фактори впливу на ма- кросередовище туристичних підприємств та встановлено, що на сучасному етапі розвитку підприємницької діяльності у сфері туризму важко виокремити питому вагу кожного фактору окремо, їх доцільно розглядати в комплексі. Виділено основні проблеми розвитку туристичного підприємництва: слабке фінансування з боку держави та відсутність необхід- ного обсягу інвестицій для розвитку туризму – як внутрішніх, так і зовнішніх.
В статье обоснованы теоретико-методологические положения по определению концептуальных основ деятельности туристических предприятий в Украине. Определено, что основными условиями для эффективного раз- вития туристических предприятий должны быть стабильная государственная экономическая и социальная политика; льготный налоговый режим; развитая инфраструктура; гибкий рыночный механизм участия туризма в глобализацион- ных процессах. Проанализирована динамика туристических потоков в Украину за период 2000–2017 гг., где указано, что количество иностранных туристов за период 2014–2015 гг. значительно сократилось. Это связано с финансово-эко- номическим кризисом. Сгруппированы факторы влияния на макросреду туристических предприятий и установлено, что на современном этапе развития предпринимательской деятельности в сфере туризма, трудно выделить удельный вес каждого фактора в отдельности, их целесообразно рассматривать в комплексе. Выделены основные проблемы раз- вития туристического предпринимательства: слабое финансирование со стороны государства и отсутствие необходимо- го объема инвестиций для развития туризма – как внутренних, так и внешних.
The article substantiates the theoretical and methodological provisions for the definition of the conceptual framework for the activities of tourism enterprises in Ukraine. It is determined that the basic conditions for effective development of tourism enterprises should be a stable government economic and social policy; preferential tax treatment for social types of tourism; a developed infrastructure to support entrepreneurship, starting from licensing and ending with state regulatory and control authorities; flexible market mechanism of tourism participation in globalization processes and in the integration of Ukraine into European and world economic structures. The main prospects for the development of tourist enterprises of Ukraine with the current state and projected trends are considered. Analyzed the dynamics of tourist flows to Ukraine for the period 2000–2017, where it is indicated that the number of foreign tourists for the period 2014–2015 has decreased significantly. This is due to the financial and economic crisis, exacerbated in recent years, the events associated with the annexation of Crimea and the antiterrorist operation in the Donetsk and Lugansk regions, in turn, led to a decrease in inbound tourist flow. It is through these factors Ukraine is losing popularity as a tourist destination for foreigners. In fact, 10441585 people (42.3%) decrease in the number of foreign tourists in 2017 compared with 2013 year. It was noted that the number of Ukrainian citizens who went abroad in 2015 also decreased, as a result of the high inflation rate (143.3%) and the «rise in price for life». Grouped factors of influence on the macro-tourism enterprises and found that at the present stage of development of entrepreneurship in the tourism sector, it is difficult to allocate the share of each factor individually, they should be considered together. The main problems of the development of tourism entrepreneurship are highlighted: weak funding from the state and the lack of the necessary investment for the development of tourism – both internal (due to the long economic crisis) and external (through an unfavorable investment climate).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25615
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Безугла Л. С., Воловик Д. В..pdf288.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.