Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25629
Title: Сучасний стан світового туризму як рушійної сили зростання рівня котирування української туристичної індустрії
Other Titles: Современное состояние мирового туризма как движущей силы роста уровня котировки украинской туристической индустрии
Current state of the world tourism as a driving force of growth level quotes of ukrainian tourism industry
Authors: Гритчук, Г. В.
Філюк, С. М.
Hrytchuk, Halyna
Filiuk, Svitlana
Keywords: туризм, міжнародний туризм, економіка, статистика, тенденції, розвиток, готівка, туристи, туризм, международный туризм, экономика, статистика, тенденции, развитие, наличность, туристы, tourism, international tourism, economics, statistics, trends, development, cash, tourists
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гритчук, Г. В. Сучасний стан світового туризму як рушійної сили зростання рівня котирування української туристичної індустрії / Г. В. Гритчук, С. М. Філюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 81-84.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: В умовах впливу процесів глобалізації економічного, політичного, культурного та соціального середовищ міжнародний туризм стає однією з найбільш високодохідних галузей, що динамічно розвивається. Міжнародний туризм займає в системі міжнародних господарських відносинах особливе місце завдяки власному унікальному та універсально- му впливу на розвиток міжнародної спільноти. Це не тільки фактор, який збільшує приплив іноземної валюти в країни, стимулює процес диверсифікації економіки, а й один з основних видів розвитку міжнародних відносин між країнами світу. Щоби сформувати репутацію туристичної держави, Україна має пройти тривалий шлях, що включає в себе комплекс ко- ректних змін і рішень. Звідси виникає доцільність вивчити досвід інших країн, оскільки такий аналіз є досить актуальним як для українських туроператорів, так і для формування стратегії розвитку українського туризму загалом.
В условиях влияния процессов глобализации экономической, политической, культурной и социальной сред международный туризм является одной из самых высокодоходных и динамично развивающихся отраслей. Между- народный туризм занимает в системе мировых хозяйственных отношений особое место ввиду своего универсального воздействия на развитие мирового сообщества. Это не только фактор, который увеличивает приток иностранной валю- ты в страны, стимулирует процесс диверсификации экономики, но и один из основных видов развития международных отношений между странами мира. Чтобы сформировать репутацию туристического государства, Украине предстоит пройти длительный путь, включающий в себя комплекс корректных изменений и решений. Отсюда возникает целесо- образность изучить опыт других стран, так как такой анализ представляется весьма актуальным как для украинских туроператоров, так и для формирования стратегии развития украинского туризма в целом.
Under the influence of the globalization processes of the economic, political, cultural and social environments, international tourism is one of the most lucrative and fastest growing industries. International tourism occupies a special place in the system of world economic relations in view of its universal impact on the development of the world community. It contributes to the strengthening of positive trends in the economic, political, social and cultural life of people. International tourism is among the largest export industries and affects the development of both individual countries and the world economy as a whole. This is not only a factor that increases the inflow of foreign currency in countries, stimulates the process of diversification of the economy, but also one of the main types of development of international relations between the countries of the world. In many countries, international tourism plays a significant role in shaping the gross domestic product, providing employment for the population, is a source of foreign exchange earnings, enhancing the foreign trade balance and generally acts as a factor of economic growth. Influencing on such key sectors as transport, communications, construction, agriculture, consumer goods production, tourism acts as a stimulator for the development of the entire socio-economic space of the country. To form a reputation as a tourist state, Ukraine has to go a long way, which includes a complex of correct changes and decisions. This implies the expediency of studying the experience of other countries, since such an analysis seems to be very relevant both for Ukrainian tour operators and for shaping the development strategy of Ukrainian tourism in general. It is very important to correctly identify the main problems of the tourism industry in the country in order to highlight the lag factors and correctly form strategic directions for development. Now the international tourism market is experiencing the best years: many countries were able to find their own unique resources to attract tourism to the country. Ukraine, unfortunately, has a rich resource base, but has not yet reached the highest possible level of providing tourist services to foreign tourists.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25629
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гритчук Г. В., Філюк С. М..pdf416.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.