Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25642
Title: Стратегічні напрями освіти в новому технологічному укладі
Other Titles: Стратегические направления образования в новом технологическом укладе
Strategic directions of education in new technological structure
Authors: Клочко, В. М.
Klochko, Vitaliy
Keywords: економічна система, освіта, стратегічні напрями, технологічний уклад, технології, тренди, навички, экономическая система, образование, стратегические направления, технологический уклад, технологии, тренды, навыки, economic system, education, strategic directions, technological structure, technologies, trends, skills
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Клочко, В. М. Стратегічні напрями освіти в новому технологічному укладі / В. М. Клочко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 112-115.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті розглянуто перспективи розвитку економічної системи у світі щодо зміни технологічних укла- дів. Автором наведено декілька прикладів сучасних навчальних проектів, які є представниками шостого технологічного укладу. У роботі багато уваги присвячено тому, як нові технології найближчим часом змінять вищу освіту у світі. Автор зазначає, що у зв'язку з переходом до нового технологічного укладу в освіті виникла ціла низка цікавих нових трендів. Автор розглядає, що відбувається у сфері сучасної освіти. У роботі пропонуються нові практичні підходи щодо роз- витку освіти в майбутньому. У статті наводяться практичні навички, які будуть корисними в майбутньому: здатність вирішувати проблеми; вміння працювати в команді; комунікабельність; критичне мислення; креативність; грамотність; цифрова грамотність; лідерство; знання іноземних мов; розвинений емоційний інтелект. Автор наголошує на тому, що слід продумати, як вищеназвані навички закласти учням нині.
В статье рассмотрены перспективы развития экономической системы в мире относительно смены тех- нологических укладов. Автором приведены несколько примеров современных учебных проектов, которые являются представителями шестого технологического уклада. В работе много внимания посвящено тому, как новые технологии в ближайшее время изменят высшее образование в мире. Автор отмечает, что в связи с переходом к новому техноло- гическому укладу, в образовании возник целый ряд интересных новых трендов. Автор рассматривают происходящее в сфере современного образования. В работе предлагаются новые практические подходы по развитию образования в будущем. В статье приводятся практические навыки, которые будут полезны в будущем: способность решать пробле- мы; умение работать в команде; коммуникабельность; критическое мышление; креативность грамотность; цифровая грамотность; лидерство; знание иностранных языков; развитый эмоциональный интеллект. Автор отмечает, что следует продумать, как вышеназванные навыки заложить ученикам в настоящее время.
The world is transitioning to a new sixth technological structure. This process is accompanied by uncertainty and turbulence. The directions of its development include biotechnology, nanotechnology, artificial intelligence and global information networks. Education depends on the technological structure. The following trends in education have arisen in the world: increased competition in the education market; The infrastructure of educational institutions is based on providing training opportunities. The new structure of the economy in the future will require new highly qualified specialists. In the modern world, educational projects have already appeared, which can be attributed to the sixth technological structure. Every year the field of education will change more and more radically. The article discusses the prospects for the development of the economic system in the world regarding the change of technological structures. The author present several examples of modern educational projects that are representatives of the sixth technological structure. This is the 17zuoye Chinese educational project, the Minerva Project startup university, the Paris Ecole 42 self-study programming school. Much attention is devoted in the work to how new technologies will in the near future change higher education in the world. These technologies include “inverted classes”, “makerspaces”, wearable technologies, adaptive learning technologies, the Internet of things. The author note that in connection with the transition to a new technological structure, a number of interesting new trends emerged in education. The author consider what is happening in the field of modern education. The paper proposes new practical approaches to the development of education in the future. The article provides practical skills that will be useful in the future: the ability to solve problems; teamwork skills; interpersonal skills; critical thinking; creativity literacy; digital literacy; leadership; Foreign language skills; Emotional intelligence is developed. The author note that it is necessary to consider how the above-mentioned skills should be laid for the students at the present time.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25642
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Клочко В. М..pdf333.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.