Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25680
Title: Вплив зарубіжного досвіду на формування вітчизняної моделі соціально-відповідального бізнесу
Other Titles: Влияние зарубежного опыта на формирование отечественной модели социально-ответственного бизнеса
The impact of foreign experience on domestic model of social and responsible business forming
Authors: Козуб, В.О.
Чернишова, Л.О.
Kozub, Viktoriia
Chernyshova, Larisa
Keywords: модель, бізнес, соціальна відповідальність, стейкхолдери, споживачі, стандарти соціальної відпо- відальності, модель, бизнес, социальная ответственность, стейкхолдери, потребители, стандарты социальной ответственности, model, business, social responsibility, stakeholders, consumers, standards of social responsibility
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Козуб, В. О. Вплив зарубіжного досвіду на формування вітчизняної моделі соціально-відповідального бізнесу / В. О. Козуб, Л. О. Чернишова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 121-125.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У роботі визначено особливості формування зарубіжних моделей соціальної відповідальності бізнесу та напрями узгодження суспільних інтересів державними інституціями, які трансформуються у вимоги до діяльності ком- паній. Авторами охарактеризовано механізми участі бізнесу в соціальній підтримці суспільства та визначено стандарти його соціальної відповідальності. Наведена порівняльна характеристика специфічних рис та відмінностей американ- ської, японської та європейської моделей соціальної відповідальності бізнесу. Визначено, що в японській та європей- ській моделях створюються «жорсткі» дисциплінуючі механізми управління соціальною відповідальністю бізнесу, а в американській моделі впливовим є принцип «соціальної взаємодії» та «саморегулювання», коли усі стейкхолдери ком- паній мають право на участь в ухваленні рішень. З урахуванням зарубіжного досвіду та європейських традицій визна- чено основні засади розвитку та принципи побудови національної моделі соціально-відповідального бізнесу в Україні.
В работе определены особенности формирования зарубежных моделей социальной ответственности бизнеса и направления согласования общественных интересов государственными институтами, которые трансформи- руются в требования к деятельности компаний. Авторами охарактеризованы механизмы участия бизнеса в социальной поддержке общества и определены стандарты его социальной ответственности. Приведена сравнительная характери- стика специфических черт и различий американской, японской и европейской моделей социальной ответственности бизнеса. Определено, что в японской и европейской моделях создаются «жесткие» дисциплинирующие механизмы управления социальной ответственностью бизнеса, а в американской модели влиятельным является принцип «социаль- ного взаимодействия» и «саморегулирования», когда все стейкхолдеры компаний имеют право на участие в принятии решений. С учетом зарубежного опыта и европейских традиций определены основные принципы построения нацио- нальной модели социально-ответственного бизнеса в Украине.
The article is devoted to the peculiarities of foreign models of social responsibility of business and the directions of public interests of state institutions, which are transformed into requirements for the activities of companies. The mechanisms of business participation in social support of society are characterized and standards of its social responsibility are defined. Features of foreign models of social responsibility of business formation are studied. Specific characteristics of American, Japanese and European social responsibility of business are determined. The comparative characteristics of the differences of foreign models of social responsibility of business are presented: American, Japanese and European. It is noted that Japanese and European models have created «hard» discipline mechanisms for managing social responsibility of business. In the American model the principles of «social interaction» and «self-regulation» are influential, when all stakeholders of companies have the right to participate in decision-making process. The priorities of social responsibility of business development in foreign models are the following: care of own labor collective; social responsibility towards the consumer and ensuring product safety; application of requirements for social responsibility both to companies themselves and to business partners; compliance with environmental protection requirements. Differences the national and European models of social responsibility of business are summarized on the importance of the main stakeholders, the drivers of development, and the peculiarities of social reporting. The basic principles of the national model of social responsibility development, taking into account foreign experience, are described. The basic principles of constructing the effective model of socially responsible business in Ukraine are the following: harmonization of interests conflicts of subjects, development of their social interaction mechanisms, foreign experience of stakeholders ranking attraction, depending on economic interests of subjects of social policy; strengthening the role of state regulation of business social responsibility in accordance with European traditions.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25680
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Козуб В. О., Чернишова Л. О..pdf295.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.