Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25684
Title: Моделі формування та методи стимулювання організаційної творчості
Other Titles: Модели формирования и методы стимулирования организационного творчества
Factors of formation and methods of stimulating organizational creativity
Authors: Лісовська, Л. С.
Теребух, А. А.
Гацук, М. М.
Lisovska, Lidiya
Terebukh, Andriy
Hatsuk, Marharyta
Keywords: організаційна творчість, креативність, інноваційна активність, стимулювання, чинники формування, организационное творчество, креативность, инновационная активность, стимулирование, факторы формирования, organizational creativity, creativity, innovative activity, stimulation, formation factors
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Лісовська, Л. С. Моделі формування та методи стимулювання організаційної творчості / Л. С. Лісовська, А. А. Теребух, М. М. Гацук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 138-143.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті розглянуто сутнісні ознаки поняття організаційної творчості, визначено зв'язок даного понят- тя з інноваціями та інноваційними процесами організації. Розглянуто особливості сучасних моделей організаційної творчості іноземних науковців, проведено короткий опис шести моделей організаційної творчості та їхніх етапів. Ви- окремлено чинники формування організаційної творчості, які найбільш суттєво впливають на результати творчості. На підставі проведеного опитування щодо важливості методів та чинників управління творчістю автори сформували мотиваційну матрицю для інноваційного персоналу вітчизняної проектної організації. За розробленою матрицею роз- раховано приблизний бюджет та річний економічний ефект упровадження системи винагород та заохочення. Обґрунто- ване підвищення продуктивності праці в організації повинно очікуватися на рівні в середньому на 11% (відповідно до результатів статистичного аналізу та практичних досліджень).
В статье рассмотрены сущностные признаки понятия организационного творчества, определена связь данного понятия с инновациями и инновационными процессами организации. Рассмотрены особенности современных моделей организационного творчества иностранных ученых, приведено краткое описание шести моделей организаци- онного творчества и их этапов. Также выделены факторы формирования организационного творчества, которые наибо- лее существенно влияют на результаты творчества. На основании проведенного опроса о важности методов и факторов управления творчеством авторы сформировали мотивационную матрицу для инновационного персонала отечественной проектной организации. Для разработанной матрицы были рассчитаны примерный бюджет и годовой экономический эффект внедрения системы вознаграждений и поощрения. Обоснованное повышение производительности труда в орга- низации должно ожидаться на уровне в среднем на 11% (согласно результатам статистического анализа и практических исследований).
In the article, the authors examined the relationship between the concepts of the theory of innovation, namely the concepts of «creativity» and «innovation», which have some separation in time and space characteristics; defined the essential characteristic of the concept of «organizational creativity. In the article the essential features of the notion of organizational creativity are considered, the relationship of this concept with the innovations of the organization is determined. The authors paid particular attention to studying and conducting the characteristics of the process of organizational creativity. Features of modern models of organizational creativity are considered, factors of formation of organizational creativity are singled out. Based on the survey conducted, the authors formed a motivational matrix for innovation staff of the domestic project organization for organizational creativity on the example of the domestic organization of LLC Energotekhprom. For the «Energotekhprom», the problem of organizational creativity is important and serves as an element of the organization's development strategy. The article provides an economic justification for the developed matrix, the approximate budget and the annual economic effect of the introduction of rewards and incentives were calculated. The justified increase of labor productivity in an organization should be expected at an average of 11% (according to the results of statistical analysis and practical research). The calculation of the effectiveness of the implementation of this innovation project was carried out following international standards and confirmed the feasibility of the project. The results of research related to the management of creativity, showed that the creativity of the employee has a positive correlation with the innovations of organizations, the effectiveness of organizations and the steady development of operational activities. Therefore, management organization must decide on the creation of the necessary conditions for creativity, and then effectively apply its results.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25684
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лісовська Л. С., Теребух А. А., Гацук М. М..pdf319.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.