Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25820
Title: Становлення організаційної структури Євангельської церкви Аугсбурзького віровизнання на теренах Словаччини на початку ХVII ст.
Other Titles: The formation of the organizational structure of the Evangelical Church of the Augsburg Religion on the territory of Slovakia at the beginning of the XVII century
Authors: Борис, Іван Іванович
Keywords: Реформація, церква, віра, Бог, лютеранство, християнство, католицизм, духовенство, Жилінський синод, суперінтендант
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Борис, І. І. Становлення організаційної структури Євангельської церкви Аугсбурзького віровизнання на теренах Словаччини на початку ХVII ст. [Текст] / І. І. Борис // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Історія / відп. за вип. Н. П. Керецман. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 1 (40). – С. 107–113. – Бібліогр.: с. 112–113 (19 назв). – Рез. англ.
Series/Report no.: Історія;
Abstract: У статті розглядається процес становлення організаційної структури Євангельської церкви Аугсбурзького віровизнання на теренах Словаччини на початку XVII ст. Розглядаються та аналізуються питання пов’язані з проведенням Жилінського синоду, прийнятті і правовому закріпленні в релігійному житті його основних актів та постанов. Жилінський синод був першим законодавчим синодом Євангельської церкви у Словаччині. На цьому синоді було прийнято перші закони інституційного життя, чим закладено міцний фундамент для створення самостійної юридичної церковної організації лютеран на території сьогоднішньої Словаччини. Скликання Жилінського синоду в 1610 р. дозволила сприятлива політична ситуація в Угорському королівстві. У 1606 р. було укладено Віденський мир. Цим миром в Угорщині вперше було забезпечено свободу віросповідання. Зміст законодавчих статей, які надавали протестантам свободу де-юре, де-факто можна було забезпечити тільки на законодавчих зборах – синоді. Реалізували канонічне життя протестантів та створити їх самостійний юридичний інститут поставив собі за мету переконаний протестант Юрай Турзо. Інститут палатина дозволяв йому створити сприятливі умови для скликання першого синоду Верхньої Угорщини до Жиліни на 28 березня 1610 р. Синод засідав три дні, протягом яких учасники синоду прийняли перші закони лютеранської церкви і обрали своїх перших суперінтендантів (єпископів). Авторами перших 16- ти законів Синоду (статті закону, канони) та присяги суперінтендантів були представники із духовного стану Еліаш Лані, Александер Соковіні (Socovinus) та зі світського стану Ярослав Змешкал і Юрай Леготскі. Палатин Юрай Турзо схвалив закони Синоду і направив їх до друку до Бардіївської друкарні. Надруковану копію законів Синоду розіслали у десять жуп Верхньої Угорщини. Цим було закладено організаційну базу та церковний інститут Євангельської церкви в Словаччині. Водночас, це означало і юридичний відхід лютеран від католицької церкви. Зміст законів Синоду був твердо закріплений у істинній вірі та чистоті лютеранського вчення. Ключові слова: Реформація, церква, віра, Бог, лютеранство, християнство, католицизм, духовенство, Жилінський синод, суперінтендант.
The article discusses the process of organizational structuring of the Evangelical Church of Augsburg religious denomination on the territory of Slovakia at the beginning of the XVII century. The study is aimed at investigating and analyzing the issues connected with conducting the Zhylina Synod, adoption of its main acts and regulations and their legalization in religious life. The Zhylina Synod was the first legislative synod of the Evangelical Church in Slovakia. At this synod the first laws of institutional life were adopted, which laid a solid foundation for creating an independent legal Lutheran church organization on the territory of the present-day Slovakia. Convocation of the Zhylina Synod in 1610 was possible due to favourable political situation in the Kingdom of Hungary. In 1606 the Peace of Vienna was signed. Based on the terms of this Treaty, the freedom of religion was guaranteed for the first time in Hungary. The content of legislative articles, which provided the Protestants with freedom de jure, could be ensured de facto only at legislative meeting – the synod. Yurai Turzo a convinced Protestant, set a goal to actualize canonical life of Protestants and form an independent Protestant juridical institution. The Palatine institution allowed him to create favourable conditions for convocation of the first synod in Upper Hungary in Zhylina on 28 March 1610. The Synod was in session for three days, during which the participants of the Synod adopted the first laws of the Lutheran Church and elected their first superintendants (bishops). The authors of the first 16 laws of the Synod (provisions of the law, canons) and the superintendants’ oath were representatives of the clergy, such as Eliash Lany, Alexander Socovinus, as well as representatives of the secular society Yaroslav Zmeshkal and Yurai Legotski. Palatine Yurai Turzo approved of the Synod laws and sent them to Bardeiov printing house to be published. The printed copies of the Synod law were sent out to ten zhupas of the Upper Hungary. It served as an organizational foundation and religious institutionalization of the Evangelical Church in Slovakia. The content of the Synod laws was firmly consolidated in the true faith and purity of the Lutherane doctrine. Keywords: Reformation, church, faith, God, Lutheranism, Christianity, Catholicism, clergy, Zhylina Synod, superintendant.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25820
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Історія Випуск 40 - 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.