Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/26422
Title: The lexical approach to EFL teaching: methodological foundations and pedagogical implications
Authors: Андрусяк, Ірина Василівна
Keywords: англійська мова як іноземна, лексичний підхід, гіпотеза фрази, правильність мовлення, лексика, плавність мовлення, лексична одиниця, колокація, English as a foreign language, lexical approach, accuracy, lexical phrase hypothesis, vocabulary, fluency, lexical unit, collocation
Issue Date: 2019
Publisher: ДВНЗ “УжНУ”
Citation: Андрусяк І. The lexical approach to EFL teaching: methodological foundations and pedagogical implications/ І. Андрусяк// Сучасні дослідження з іноземної філології:збірник наукових праць. Вип.17./ред.кол.М.П.Фабіан (гол.ред.), С.В.Голик, О.М.Гвоздяк та ін Ужгород:ДВНЗ “УжНУ”, 2019. C.281-292.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню теоретичного підґрунтя лексичного підходу до навчання англійської мови як іноземної. Використання лексичного підходу є своєрідним викликом традиційній дихотомії граматика-лексика, відповідно до якої мова розглядається як система граматичних структур та набір ізольованих лексичних одиниць. Лексичний підхід відноситься до низки альтернативних підходів і методів навчання англійської мови, яким, як правило, майже не приділяється увага в теорії та практиці навчання. Цим зумовлена актуальність проведеного дослідження. Ефективне застосування будь-якого нового підходу, методу, стратегії залежить від поєднання двох факторів: глибокої теоретичної обізнаності вчителя з його основами та вміння застосовувати на практиці. Метою цієї статті є з’ясування суті лексичного підходу в процесі навчання англійської мови Основна увага приділяється гіпотезі фрази як теоретичному підґрунтю лексичного підходу та типології
The present paper explores the theoretical basis of the lexical approach to EFL teaching. The lexical approach to EFL teaching was introduced as an alternative to grammar-based foreign language teaching to challenge the traditionally accepted dichotomy grammar-lexis according to which language was viewed as a system of grammatical structures and a set of isolated vocabulary items. It gave priority to lexis to acknowledge that lexical phrases or chunks are the raw data by which learners perceive patterns of language traditionally thought of as grammar. Alongside the total physical response, the silent way, suggestopedia, community language learning, multiple intelligences, etc., the lexical approach is referred to a set of alternative approaches and methods inlanguage teaching which are hardly ever addressed by national EFL curricula. Therefore, the research focusing on the methodological foundations underlying the lexical approach and its pedagogical implications for EFL teaching proves to be topical. Effective application of any new teaching technique in the EFL classroom implies the combination of teacher’s awareness of its theoretical basis and practical skills to put it to practice. In this respect, the present paper aims to describe what the lexical approach means with a special focus on the lexical phrase hypothesis as its theoretical basis and the typology of lexical units.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/26422
Appears in Collections:Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 17, 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The lexical approach to EFL teaching methodological foundations and.pdf518 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.