Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27303
Title: Кооперативний маркетинг як базис сучасного розвитку сільськогосподарських підприємств
Other Titles: COOPERATIVE MARKETING AS A BASIS OF AGRICULTURAL ENTERPRISES MODERN DEVELOPMENT
Authors: Буднік, О. М.
Keywords: сільськогосподарські підприємства, кооперативний маркетинг, аграрний сектор, економіка, агробізнес
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Буднік, О. М. Кооперативний маркетинг як базис сучасного розвитку сільськогосподарських підприємств [Текст] / О. М. Буднік // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород : Гельветика, 2019. – Вип. 27№Ч. 1. – С.24-28
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: Під час проведення дослідження проаналізовано діяльність сільськогосподарських підприємств, вивчено сучасний стан їх розвитку, окреслено основні тенденції, обґрунтовано перспективи. Окрему увагу приділено визначенню рівня господарювання сільськогосподарських підприємств в розрізі видів діяльності. Сфокусовано увагу на питанні їх технологічного оснащення, визначено тенденцію до скорочення основних видів техніки в підприємствах. Вивчено проблеми, що стримують їх подальший розвиток. Наголошено на важливості кооперативного маркетингу як ефективної концепції вдосконалення бізнес-моделі діяльності аграрних підприємств. Окреслено перспективність його впровадження, що полягає в доцільності використання запропонованого. Вищенаведене сприятиме стабілізації виробничих показників, нарощуванню обсягів господарської діяльності, зростанню конкурентоздатності та активізації підприємницького потенціалу в аграрному секторі економіки.
The purpose of this study is justification of the agricultural enterprises current state and the substantiation of the cooperative marketing idea using as a basis for their development. It outlines that the current economy situation in the agrarian sector is characterized by a high level of the world economic space integration, which requires greatly enhances in the agricultural enterprises activity conditions and their competitiveness. During the study, the activities of agricultural enterprises were analyzed, as well as the current state of their development, besides the main trends and prospects were identified. The agricultural enterprises held level determination were grounded. The plant growing and livestock farming with outlines their main trends were defined. The study showed the significant decreasing of cattle number in agricultural enterprises. The particu- lar attention during the course of this study was paid to the presence of basic equipment types in the village as one of the main factor that determines enterprises production as well as the quality of the offered products. It is noted that the agricultural en- terprises potential remains insufficiently used due to the limited material, financial and technical resources. The main problems that constraining the further effective enterprises development and require urgent resolution were also under consideration. It also focuses on the importance of cooperative marketing as an effective concept for improving the agricultural enterprises busi- ness model. The article describes that the agricultural enterprises activity determinate globalization prerequisites is significantly depends of the unstable market conjuncture conditions. It justifies absolutely necessary of the cooperative marketing concept use in such circumstances. It was revealed that the development of cooperative marketing in modern Ukrainian conditions is not widespread because number of reasons, but taking into account the modern state of agrarian enterprises development their effective direction is considered as the implementation of cooperative marketing advantages to their current practical activity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27303
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 27 Частина 1 - 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.