Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27757
Title: Лексичні та стилістичні особливості сучасного англійського- та німецькомовного публіцистичного дискурсу
Other Titles: LEXICAL AND STYLISTIC FEATURES OF MODERN ENGLISH AND GERMAN JOURNALISTIC DISCOURSE
Authors: Хант, Г.
Разумна, К.
Keywords: публіцистичний дискурс, текст, національно маркована лексика, метафора, лексичні особливості, стилістичні особливості, розмовна лексика
Issue Date: 2019
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Хант, Г. Лексичні та стилістичні особливості сучасного англійського- та німецькомовного публіцистичного дискурсу [Текст] / Г. Хант, К. Разумна // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 1(41). – С. 174-180
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: У статті розглянуто поняття дискурс у порівнянні з поняттям текст, узагальнено тлумачення публіцистичного дискурсу, який нині є одним із найбільш поширених видів дискурсу. Особливу увагу приділено виокремленню лексичних та стилістичних особливостей англійсько- та німецькомовного публіцистичного дискурсу на матеріалі сучасних медіатекстів. Для публіцистичних текстів характерне використання національно маркованої і розмовної лексики, уживання ідіом, метафор, образних висловлювань тощо.
The article deals with the research into the notion of discourse, and journalistic discourse in particular, which is now one of the most widespread types of discourse. The relevance of the research is preconditioned by the fact that modern linguistic investigations are aimed at studying and analyzing journalistic discourse as one of the most powerful means used to influence mass audience. In this paper the discourse is considered in comparison with the notion of text. While text is a formal structure, a sequence of sentences without regard to any communicative or sociocultural context, discourse is a text with regard to extra-linguistic factors or a text in a communicative-pragmatic context. The purpose of the paper is to identify discourse features of journalistic texts based on the materials of online newspapers The Guardian and Die Welt. The article provides generalization of the notion of journalistic discourse. It is interpreted as a distant form of communication between the representatives of mass media and the audience and is characterized by a specific ideological slant and may serve the interests of certain social groups. Journalistic discourse highlights the most relevant aspects of life, reflects the state of society development and influences mass audience. The emphasis is made on the lexical and stylistic features of English and German journalistic discourse on the basis of modern media texts. Journalistic texts often contain nationally specific and informal vocabulary, idioms, metaphors, figural expressions etc. These features add to the emotional intensity and expressiveness of journalistic texts, make them clearer and closer to the reader. Moreover, such lexical features bring out the author’s attitude, create the atmosphere of natural communication and convey culturally specific information.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/27757
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(41) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЛЕКСИЧНІ ТА СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО.pdf345.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.