Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28550
Название: Психоаналітичне підґрунтя образів язичницьких богів в українській міфології Закарпаття
Другие названия: PSYCHO-ANALYTICAL LOGICAL BASIS OF IMAGES OF PAGAN GODS IN UKRAINIAN MYTHOLOGY OF TRANSCARPATHIA
Авторы: Тиховська, Оксана Михайлівна
Ключевые слова: архетип Самості, психоаналіз, теогонічні міфи, українська міфологія, фольклор Закарпаття, Ф. Потушняк, язичницькі боги
Дата публикации: 2019
Издательство: ДВНЗ "УжНУ"
Библиографическое описание: Тиховська, О. Психоаналітичне підґрунтя образів язичницьких богів в українській міфології Закарпаття [Текст] / О. Тиховська // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 2(42) : На пошану професора Василя Добоша ( до 95-річчя від дня народження). – С.168-175
Серия/номер: Філологія;
Краткий осмотр (реферат): У статті осмислюється психологічне підґрунтя образів язичницьких богів в українській міфології. Джерельною базою дослідження стали статті Ф. Потушняка «Залишки ідолопоклонства» (1942), «День святого Георгія в народних віруваннях» (1942), для типологічного зіставлення використані розвідки В. Войтовича, Я. Головацького, Г. Лозко. Методологія статті базується на працях Дж. Кемпбелла, Е. Нойманна, К.-Г. Юнга. Космогонічні та теогонічні міфи різних народів світу відображають прагнення людини впорядкувати уявлення про структуру Всесвіту, усвідомити зв’язок між проявленим і непроявленим буттям. Крізь призму психоаналізу ми розглядаємо українських язичницьких богів як різноманітні персоніфікації архетипу Самості. Архетип Самості, що є уособленням божественної мудрості в міфах, легендах та народних повір’ях, зазнав розщеплення й спроектувався на групу богів, кожен з яких має свою «сферу впливу» й відповідно стає більш зрозумілим та досяжним для людини. Постать доброго Бога в українській міфології (центральний архетип) розщеплюється на образи сонячних богів (Перуна, Дажбога, Коляду, Ярила, Купайла), богів-покровителів стихій та ремесел (Велеса, Стрибога, Хорса, Дану), богинь кохання та сім’ї (Берегиню, Ладу, Лелю, Рожаниць), які згодом переплелися з образами християнських святих. Існування вірувань язичників у розмаїтий пантеон богів зумовлене їх прагненням здобути підтримку в тій чи іншій сфері життя, де власних сил та знань замало. Божества, що асоціювалися зі світлом та сонцем, є подібними за своїми функціями в різних світових міфологіях. Віра у сонячних богів також відображала прагнення наших предків до духовного просвітлення й пізнання істини. Сварог, Дажбог, Перун сприймалися як уособлення вищої мудрості та добра, їм приписувалися функції батька, здатного піклуватися про дітей. А це зумовлює їх семантичну близькість з архетипом Самості. Перун, Дажбог, Стрибог, Велес, Хорс, Лада, Дана та інші світлі, добрі боги в українській міфології мали свої атрибути, специфічні сили, наділялися спектром властивостей, які відрізняли їх одне від одного. Прикметно, що божества-чоловіки тісніше були пов’язані з вогнем і світлом, а жіночі – зі стихією води. Існували ритуали, через посередництво яких наші предки намагалися їх задобрити. Люди прагнули подолати свій страх перед смертю й природними стихіями внаслідок чого їх уява породила образи богів, які цими стихіями могли б керувати. Психіка людини сформувала системи політеїзму та генотеїзму, оскільки здатна породжувати символічні образи, які, у свою чергу, увиразнюють значення первісних архетипів.
In the article psychological basis of images of Pagan gods in Ukrainian mythology are considered. The source base of the research became articles of F. Potushnyak «Remains of idolatry» (1942), «St. George’s Day in folk beliefs» (1942). The works of V Voytovich, Ya. Holovatskiy, H. Lozko are used for typological comparison. Methodology of the article is based on the works of J. Campbell, E. Neumann, K.-G. Jung. Cosmogonical and theogonical myths of different nations of the world reflect thirst of human to order the ideas about the structure of the universe and to perceive connection between visible and invisible life. We considered Ukrainian Pagan gods as a variety of personification of archetype of Self through the prism of psychoanalysis. Archetype of Self which is a personification of divine wisdom in myths, legends and folk beliefs, was separated and became a group of gods: each of them has their own “sphere of influence” and accordingly, became more understandable for people. An image of kind God in Ukrainian mythology (central archetype) is divided into several images of sun gods (Perun, Dazhbog, Kolyada, Yarylo, Kupailo), gods-patrons of elements and crafts (Veles, Strybog, Khors, Dana), goddess of love and family (Beregynya, Lada, Lelya, Rozhanyts) which interwined with images of Christian saints. Existence of pagan beliefs in diverse pantheon of gods determined by their desire to get support in some sphere of life in which they have little own strength and knowledge. Deities were associated with light and the sun and they had similar functions in different mythology of the world. Also belief in sun gods reflected the desire of our ancestors to gain spiritual enlightenment and knowledge of the truth. Svarog, Perun, Dazhbog were perceived as personification of great wisdom and kindness, they had the functions of father who could take care of children. And this make them semantically close to archetype of Self. Perun, Dazhbog, Veles, Strybog, Khors, Dana, Lada and the other light and kind gods in Ukrainian mythology had their attributes, specific power and features which distinguished them. It was very interesting that deities-male were closely connected to fire and light, and female – to the elements of water. It was different rituals with the help of which our ancestors tried to appease them. People wanted to get rid of their fear of death and nature elements and the result of this is an appearance of god images who could manage these elements. Human mentality formed the system of polytheism and genotest because it can generate symbolic images which make the meaning of initial archetype more understandable.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28550
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(42) - 2019

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ПСИХОАНАЛІТИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ОБРАЗІВ ЯЗИЧНИЦЬКИХ.pdf413.3 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.