Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28559
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНасмінчук, І.-
dc.date.accessioned2020-03-02T11:37:32Z-
dc.date.available2020-03-02T11:37:32Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationНасмінчук, І. Іронія " в умовах заблокованої культури": публіцистика Валерія Марченка як виклик системі [Текст] / І. Насмінчук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 2(42) : На пошану професора Василя Добоша ( до 95-річчя від дня народження). – С.204-208uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28559-
dc.description.abstractУ статті досліджується публіцистика В. Марченка, яка демонструє іронічну відстороненість від радянської ідеології. На основі аналізу ранніх статей автора виявлено й окреслено найбільш концептуально значущі технології іронізування. Доведено, що іронія у В. Марченка – це передусім його світоглядна позиція, а вже потім – складова поетики публіцистичного тексту.uk
dc.description.abstractThe article explores V. Marchenko’s journalism, which demonstrates an ironic detachment from Soviet ideology. Based on the analysis of the author’s early articles, the most conceptually significant technologies of irony were identified and outlined. The author’s critical laughter is directed against topics cultivated in Soviet literature such as communist construction, people’s love for a leader, brotherly friendship of peoples, the amalgamation of nations and more. The source of irony is almost always the author-narrator, who contrasts his ironic rhetoric with absurd, anomalous ideologues of power. V. Marchenko’s symbol of faith is his Ukraine, so the strategy of ironic thought is driven primarily by the author’s national position. Ironically, as a counterbalance to the disharmonious environment, it pervades the Ukrainian dissident’s journalism. Now it is difficult to say how subtly Marchenko’s opponent observed the overall ironic tone of the statement, but he is very well noticed by the modern reader who has experience of understanding such concepts as «nationalism», «internationalism», «nationality» and so on. Although the tragic circumstances of life, the painful short journey of life, did not contribute to the full recognition of V. Marchenko’s writing talent, he still managed to emerge as a talented publicist. Being clearly directed against the philosophy of totalitarianism, colonial ideology, the vassal dependence of Ukraine on Russia, his journalism brought the inevitable agony of the system closer. The irony testified to the twenty-five-year-old’s ability to separate himself from the system, to stand against the «whole empire of lies», to show Ukraine and the world the aristocracy of spirit and heroism. It is proved that V. Marchenko’s irony is the first and foremost his outlook, and only then – a component of the poetics of the journalistic text.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherДВНЗ "УжНУ"uk
dc.relation.ispartofseriesФілологія;-
dc.subjectіроніяuk
dc.subjectстьобuk
dc.subjectезопова моваuk
dc.subjectтехнології іронізуванняuk
dc.subjectвладна риторикаuk
dc.subjectтоталітаризмuk
dc.titleІронія " в умовах заблокованої культури": публіцистика Валерія Марченка як виклик системіuk
dc.title.alternativeIRONY «IN THE CONDITIONS OF BLOCKED CULTURE»: PUBLICISTIC BY VALERIY MARCHENKO AS A SYSTEM CHALLENGEuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(42) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІРОНІЯ.pdf353.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.