Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28559
Назва: Іронія " в умовах заблокованої культури": публіцистика Валерія Марченка як виклик системі
Інші назви: IRONY «IN THE CONDITIONS OF BLOCKED CULTURE»: PUBLICISTIC BY VALERIY MARCHENKO AS A SYSTEM CHALLENGE
Автори: Насмінчук, І.
Ключові слова: іронія, стьоб, езопова мова, технології іронізування, владна риторика, тоталітаризм
Дата публікації: 2019
Видавництво: ДВНЗ "УжНУ"
Бібліографічний опис: Насмінчук, І. Іронія " в умовах заблокованої культури": публіцистика Валерія Марченка як виклик системі [Текст] / І. Насмінчук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 2(42) : На пошану професора Василя Добоша ( до 95-річчя від дня народження). – С.204-208
Серія/номер: Філологія;
Короткий огляд (реферат): У статті досліджується публіцистика В. Марченка, яка демонструє іронічну відстороненість від радянської ідеології. На основі аналізу ранніх статей автора виявлено й окреслено найбільш концептуально значущі технології іронізування. Доведено, що іронія у В. Марченка – це передусім його світоглядна позиція, а вже потім – складова поетики публіцистичного тексту.
The article explores V. Marchenko’s journalism, which demonstrates an ironic detachment from Soviet ideology. Based on the analysis of the author’s early articles, the most conceptually significant technologies of irony were identified and outlined. The author’s critical laughter is directed against topics cultivated in Soviet literature such as communist construction, people’s love for a leader, brotherly friendship of peoples, the amalgamation of nations and more. The source of irony is almost always the author-narrator, who contrasts his ironic rhetoric with absurd, anomalous ideologues of power. V. Marchenko’s symbol of faith is his Ukraine, so the strategy of ironic thought is driven primarily by the author’s national position. Ironically, as a counterbalance to the disharmonious environment, it pervades the Ukrainian dissident’s journalism. Now it is difficult to say how subtly Marchenko’s opponent observed the overall ironic tone of the statement, but he is very well noticed by the modern reader who has experience of understanding such concepts as «nationalism», «internationalism», «nationality» and so on. Although the tragic circumstances of life, the painful short journey of life, did not contribute to the full recognition of V. Marchenko’s writing talent, he still managed to emerge as a talented publicist. Being clearly directed against the philosophy of totalitarianism, colonial ideology, the vassal dependence of Ukraine on Russia, his journalism brought the inevitable agony of the system closer. The irony testified to the twenty-five-year-old’s ability to separate himself from the system, to stand against the «whole empire of lies», to show Ukraine and the world the aristocracy of spirit and heroism. It is proved that V. Marchenko’s irony is the first and foremost his outlook, and only then – a component of the poetics of the journalistic text.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28559
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(42) - 2019

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ІРОНІЯ.pdf353.09 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.