Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/29631
Title: Vyučovaci štýl učiteľa
Authors: Оросова, Рената
Петрікова, Катаріна
Ференцова, Янка
Староста, Володимир Іванович
Keywords: vyučovací štýl učiteľa, pozorovanie vyučovacieho štýlu učiteľa, budúci učiteľ, cvičný učiteľ, analytická pozorovacia schéma N. Flandersa, teaching style of teachers, observation of a teaching style, pre-service teachers, mentor teacher, Flanders interaction analysis technique, стиль викладання учителя, спостереження викладацького стилю учителя; майбутній учитель, учитель, аналітична схема спостереження Н. Фландерса, стиль преподавания учителя, наблюдение преподавательского стиля учителя; будущий учитель, учитель, аналитическая схема наблюдения Н. Фландерса
Issue Date: 2019
Citation: Orosová Renáta, Petríková Katarína, Ferencová Janka, Starosta Volodymyr. Vyučovaci štýl učiteľa. Scientific bulletin of Mukachevo State University. Series Pedagogy and Psychology/ Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія»: зб. наук. пр. Мукачево : Вид-во МДУ, 2019. Вип. 2 (10). С. 126-130. ISSN 2413-3329. ISSN 2520-6788. DOI 10.31339/2413-3329-2019-2(10)-126-130.
Abstract: Cieľom tejto štúdie bolo poukázať na zvláštnosti štýlu učiteľa a možnosti jeho pozorovania a analýzy zo strany študentov, budúcich učiteľov, realizujúcich pedagogickú prax, vychádzajúc z teórie edukačných štýlov Neda Flandersa, ako aj na potrebu cielene rozvíjať schopnosť študentov učiteľstva realizovať pozorovanie a následnú analýzu vyučovacieho štýlu cvičného učiteľa. Stručne popisujeme metodiku využitia analytickej pozorovacej schémy N. Flandersa a výsledky pozorovaní vyučovacích štýlov cvičných učiteľov počas pedagogickej praxe študentov učiteľstva na Slovensku a Ukrajine.
An important factor of the professional preparation of future teacher, of the formation of not only theoretical knowledge, but also his/her relation to the teaching profession, his/her professional identity, is the personality of the mentor teacher who guides the student during teacher training, helps and supports him/her. A teaching style as a significant aspect of his/her personality transforms into the creation of the educational process. It is also one of the pedagogical categories that can be observed and analyzed during teacher training. The article appeals to the importance of the mentor teacher`s teaching style, but also to the need to prepare the student for its observation and analysis, as it is an important determinant of the creation of educational and teching conception of pre-service teacher and his/her specific teaching style. The aim of this study was to highlight the peculiarities of teacher`s teaching style and possibilities of its observation and analysis by students, future teachers, during the teacher training, based on the Ned Flanders' theory and his interaction analysis technique, as well as the need to purposefully develop the ability of pre-service teachers to observe and analyze teaching style of mentor teachers. We describe briefly the methodology of the use of N. Flanders' analytical observation scheme and the results of the observation of mentor`s teachers teaching style during the teaching training of pre-service teachers in Slovakia and Ukraine. We note the positive findings in relation to the teaching style of mentor teachers. We have identified the prevailing non-directive approach to students by them. At the same time, we emphasize the need to further analyze this teaching style in the context of the particular pedagogical situations that have been observed and recorded. In a further work with pre-service teachers we recommend focusing on a more consistent analysis of observed situations and their records and also on their reflection in the context of other determinants of the teaching process. It is also necessary to investigate and empirically verify the impact of observation of mentor teacher's teaching style and its subsequent reflection on the teching conception of future teacher and the development of her/his specific teaching style.
Мета дослідження спрямована на висвітлення особливостей викладацького стилю учителя та можливості використання методу спостереження студентами – майбутніми вчителями під час педагогічної практики для розвитку їх вміння проводити спостереження з наступним аналізом викладацького стилю вчителя. Автори описують методологію використання схеми аналітичного спостереження Неда Фландерса та отримані результати дослідження стилів викладання учителів під час педагогічної практики студентів у Словаччині та в Україні.
Цель исследования направлена на освещение особенностей преподавательского стиля учителя и возможности использования метода наблюдения студентами – будущими учителями во время педагогической практики для развития их умения проводить наблюдение с последующим анализом преподавательского стиля учителя. Авторы описывают методологию использования схемы аналитического наблюдения Неда Фландерса и полученные результаты исследования стилей преподавания учителей во время педагогической практики студентов в Словакии и в Украине.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/29631
ISSN: 2413-3329
2520-6788
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019 Orosová_Petríková_Ferencova_Starosta_Ped ps 2(9)2019 s.126-130.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.