Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217
Название: Стратегічне партнерство суб’єктів господарювання з позицій поведінкової економіки
Другие названия: STRATEGIC PARTNERSHIP OF BUSINESS ENTITIES IN BEHAVIORAL ECONOMY
Авторы: Данилюк, М. О.
Крихівська, Н. О.
Данилюк-Черних, І. М.
Ключевые слова: стратегічне партнерство, інтеграція, поведінкова економіка, суб’єкти господарювання, концептуальний підхід, поведінкові патерни
Дата публикации: 2020
Издательство: Видавничий дім "Гельветика"
Библиографическое описание: Данилюк, М. О. Стратегічне партнерство суб’єктів господарювання з позицій поведінкової економіки [Текст] / М. О. Данилюк, Н. О. Крихівська, І. М. Данилюк-Черних // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М.М. Палінчак. – Ужгород : Гельветика, 2020. – Вип. 29. – С. 41–46
Серия/номер: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Краткий осмотр (реферат): У статті розкрито сутність стратегічного партнерства суб’єктів господарювання та обґрунтовано потребу його дослідження із позицій поведінкової економіки. Висвітлено основні підходи до трактування поняття «поведінкова економіка», яке характеризується багатовекторністю та розмаїттям варіантів сутнісного змісту. Запропонована інтерпретація концептуального підходу до відображення сутності стратегічного партнерства, що підтверджує наявність взаємозв’язку між економічною поведінкою суб’єктів господарювання та результатами стратегічних партнерських відносин. Встановлено вплив найбільш вагомих поведінкових патернів працівників вітчизняних підприємств на формування стратегічного партнерства. Виокремлено основні переваги стратегічного партнерства як особливої форми співпраці.
The article explores basic approaches to treating the essence of strategic partnership of economic entities, most of which reveal the substantive characteristics of this concept only at the macro level and do not pay enough attention to the use of strategic partnership as a tool for socio-economic policy of enterprises at the micro level. It is determined that in a broad sense strategic partnership is a system of interaction between two or more economic entities, which does not imply a rigid system of strictly defined commitments, but is based on recognition of common interests, mutual support in governmental and nongovernmental organizations, coordination of positions in crisis situations. In a narrow sense, strategic partnership can be built on a more pragmatic basis – the implementation of joint scientific and technical projects, the conduct of advertising campaigns, the sharing of infrastructure communications. In addition, the article substantiates the need to explore strategic partnerships from the point of view of behavioral economics, since in this case one can take into account the psychological peculiarities as well as the irrational nature of economic actors in the economic decision-making process. For the needs of the study, it is important to highlight the main approaches to the interpretation of the concept of "behavioral economy", which is characterized by multivector and a variety of variants of essential content. An interpretation of the conceptual approach to reflecting the essence of strategic partnership is offered, which confirms the existence of a correlation between the economic behavior of economic entities and the results of strategic partnerships. The influence of the most important behavioral patterns of employees of domestic enterprises on the formation of strategic partnerships, which are predominantly formed in terms of orientation to a greater extent on survival, satisfaction of basic needs than self-realization, quality of life due to tolerance, responsibility and partnership, has been established. As a result, the main benefits of strategic partnership are identified as a special form of cooperation.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 29 - 2020

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
СТРАТЕГІЧНЕ ПАРТНЕРСТВО СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ.pdf327.94 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.