Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30321
Title: Сутнісні ознаки концептуальної метафори в інтердисциплінарному вимірі
Other Titles: Category of the notion of conceptual metafory in an interdisciplinary dimension
Authors: Газуда, Олександра Миколаївна
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Газуда О.М. Сутнісні ознаки концептуальної метафори в інтердисциплінарному вимірі // Закарпатські філологічні студії. Вип. 13. Т.3. - Ужгород: Видавничий дім «Гельветика», 2020. - С. 210-214.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті досліджено підходи до осмислення концептуальної метафори в інтердисциплінарному вимірі. Мета дослідження полягає в узагальненні науково-теоретичних підходів до трактування категорії поняття концептуальної метафори. Методи дослідження стосуються методу концептуального аналізу, компонентного аналізу, а також лек- сикографічного аналізу словникових дефініцій. Процес дослідження зумовлюється способом організації пізнаваль- ної й дослідницької діяльності з метою вивчення явищ і закономірностей стилістики мови. Результати. Виявлено, що активізація розвитку дослідження теоретичних питань концептуальної метафори має перманентний характер, оскільки обґрунтування її розуміння набуває оновленого трактування з поступовою адаптацією до окремих сфер застосування. Виокремлено роль і місце метафори із проекцією на її функцію поєднання мовних одиниць з окре- мими об’єктами, які вони окреслюють. Обґрунтовано, що метафора є одним із ключових способів пізнання явищ і процесів, концептуалізації реальної дійсності а також найбільш поширеним методом наповнення мовної лексичної бази даних. Зазначено, що метафора увиразнює тісну пов’язь із семантичними й концептуальними людськими знаннями, особливо набутими в процесі пізнання навколишнього світу, а також узагальнення категоріального синтезу знань та обґрунтування теоретико-методологічних аспектів проблематики соціальної природи знань індивідуума. Вста- новлено, що функціональність метафори залежить від стилю, в якому вона застосовується. Висновки. Поліаспектне трактування метафори, з урахуванням творчого мислення й ментальних особливостей «Я-особи», дає можливість розширеного пізнання культури, загального мовознавства й культури загалом. У літературознавстві, де проступа- ють особливості тематичного дослідження через розкриття словесної творчості, формується стиль літературного твору і тип художнього мислення письменника, когнітивна метафора проявляється не як мовленнєва, а як мислен- нєва форма. Сформовано власне смислове бачення концептуальної метафори в інтердисциплінарному вимірі, яке зводиться до розкриття її сутності як певного мовленнєво-мисленнєвого явища або процесу, діяльнісного підходу, що відображає світобачення й людське світосприйняття, поєднуючи поняттєві сфери зазначених явищ, осмислю- ючи, обґрунтовуючи й категоризуючи новий об’єкт дослідження реальної дійсності. Ключові слова: концептуальна метафора, когнітивна метафора, концептуалізація реальної дійсності, катего- ріальний синтез знань.
The article investigates approaches to the comprehension of a conceptual metaphor in an interdisciplinary dimension. The purpose of the investigation is in the generalization of scientifically-theoretical approaches to the interpretation of the category of the notion of conceptual metaphor. The methods of the study is determined by the method of conceptual analysis, component analysis, and also lexicographical analysis of the dictionary definitions. The process of investigation predetermined by the way of organization of cognitive and research activities with the purpose to study phenomena and regularities of the stylistics in language. Results. It is revealed that the activation of the development of research on theoretical issues of conceptual metaphor has a permanent character, whereas the discourse of its understanding acquires innovative interpretation with gradual adaptation to the individual areas of application. The role and place of the metaphor are determined in with the projection on its function, combination of linguistic units with individual objects which are marked, as well as a number of linguistic issues in linguistics. It is substantiated that metaphor is one of the key ways of knowing phenomena and processes and conceptualizing real reality and by the most widespread method of filling up of the language lexical database. Indicated, that metaphor expresses a close relationship with semantical and conceptual knowledges, aspecially acquired in the process of cognition the surrounding world, and also generalization of categorical synthesis of knowledges and discussion of theoretico-methodological aspects of the problems of social nature of infividual knowledges. Installed, that functionality of the metaphor depends on the style, in which it is applied. Conclusion. A multidimensional interpretation of the metaphor, taking into account the creative thinking and mental manifestations of the person, is an opportunity of expanded knowledge of culture. In the literature, where overlapping the features of the case study through the disclosure of verbal creativity, the style of literary work and the type of artistic thinking of the writer are formed, the cognitive met-
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30321
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри англійської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
40.pdf328.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.