Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/31713
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Хома, Тетяна Василівна | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T20:17:15Z | - |
dc.date.available | 2020-12-17T20:17:15Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Хома Т.В. Формування культури писемного мовлення на заняттях з української мови в умовах коледжу / Т.В. Хома // Освітологічний дискурс .- 2016, №1 (13).- С. 217-225. | uk |
dc.identifier.uri | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/31713 | - |
dc.description.abstract | У статті розглядається актуальне питання щодо розвитку мовлення студентів. Зазначається взаємозв’язок усної та писемної його форм. Дібрано вправи і завдання з формування культури писемного мовлення. Автором пропонуються окремі види традиційних та нестандартних навчальних диктантів і з'ясовується методика їх проведення. Тексти добираються з класичної художньої літератури, історії, мистецтва соціокультурного змісту, професійного спрямування і розглядаються на кількох рівнях: фонетико-фонематичному, лексико-семантичному, орфоепічному, морфологічному та синтаксичному. Акцентовано увагу на взаємозалежності рівня мовленнєвої компетентності особистості й опанування уміннями орієнтуватися в ситуаціях спілкування. Ключові слова: культура мовлення; писемне мовлення; усне мовлення; навчальний диктант. | uk |
dc.description.abstract | The article deals with the urgent issue of the students’ speech development. The interconnection between the written and oral forms of speech is mentioned. Exercises and tasks on the culture of written speech formation are collected. The author offers different kinds of traditional and non-traditional dictations and provides the methodology of how to conduct them. The texts are taken from belles-lettres, history, arts, social and cultural contexts. They are professionally-orientedand are characterized on several levels: phonetics and phonemic, lexico-semantic, orthoepic, morphologic and syntactic. The attention is focused on the interconnection between the level of a person’s speech competence and the ability to feel confident in different communication situations. Keywords: speech culture; writing; oral speech; an educational dictation. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.relation.ispartofseries | Освітологічний дискурс; | - |
dc.subject | культура мовлення | uk |
dc.subject | писемне мовлення | uk |
dc.subject | усне мовлення | uk |
dc.subject | навчальний диктант | uk |
dc.title | Формування культури писемного мовлення на заняттях з української мови в умовах коледжу | uk |
dc.title.alternative | The culture of written speech formation at the lessons of ukrainian on the basis of college | uk |
dc.type | Text | uk |
dc.pubType | Стаття | uk |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри фізичного виховання |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ.pdf | 328.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.