Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32288
Title: | Problems of the implementation of the principle of gender equality (comparative legal aspect) |
Other Titles: | Проблеми реалізації принципу ґендерної рівності (порівняльно-правовий аспект) |
Authors: | Mendzhul, Maria Менджул, Марія Василівна |
Keywords: | equality, gender, men, women, non-discrimination, gender-based violence |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | ТОВ "РІК-У" |
Citation: | Mendzhul M. Problems of the implementation of the principle of gender equality (comparative legal aspect) / M. Mendzhul // Конституційно-правові академічні студії. – Ужгород : ТОВ "РІК-У", 2020. Вип. 2. – С. 44-51. |
Series/Report no.: | Конституційно-правові академічні студії; |
Abstract: | The purpose of the study is to identify the problems in the implementation of the principle
of gender equality in Ukraine and European states.
This goal was achieved through the application of a system of methods, including comparative
method, formal law method and statistical method.
The study has identified that the principle of gender equality prohibits discriminatory
treatment on the basis of gender in different spheres of social relations. However, there is
no single approach to understanding the concept of gender equality, which is described as:
equality between the rights of men and women; fair treatment of men and women; equal
access to resources and their fair distribution between men and women.
It is substantiated that the principle of gender equality is a sub-principle of the principle
of equality and means guaranteeing equal rights and opportunities regardless of gender.
The principle of gender equality is examined in international law, including the provisions
of the Council of Europe’s Gender Equality Strategy for 2018-2023 and their implementation
in Ukraine. The European Court of Human Rights’ (ECtHR) practice of interpreting
the content of the principle of gender equality and its scope is analyzed. The ECtHR has
established that gender-based violence is the form of discrimination against women.
The Court of Justice of the European Union has established the elimination of discrimination
on grounds of sex as a general principle of EU law which should be guaranteed by a court.
Family policy models in different states have been studied through the prism of gender
equality, in particular: the pronatalist model (formed in France); the traditional model
(historically originated in Germany); a pro-egalitarian model (Sweden is a typical representative);
family model (mainly applied in the UK, the US and Canada). It is justified that
nowadays, mixed models of family policy prevail, which combine traditional models in
different proportions. In Ukraine, there is a similarly mixed model of family policy model
that can be characterised as more pro-natalist model.
The study concludes that real gender equality can be achieved in the case of an effective
gender-based public policy, which should: stimulate gender expertise; introduce quotas
for representation of women in all areas of employment, except those that may harm their
health; ensure that gender components are taken into account in all economic and social development
programs; introduce a gender component through the educational process in the
secondary, vocational and higher education system; ensure gender mainstreaming in teacher
training programs and public officials; promote the elimination of gender stereotypes and
counteract discrimination; contribute to reducing the remuneration gap; to promote the activities
of public associations in the field of gender equality and combating domestic violence, etc.
Key words: equality; gender; men; women; non-discrimination; gender-based violence. Мета дослідження полягає у порівняльно-правовому аналізі проблем впровадження принципу ґендерної рівності в Україні та зарубіжних державах. Вказану мету було досягнуто завдяки застосування системи методів, зокрема порівняльно-правого, фор- мально-юридичного та статистичного. У результаті дослідження було встановлено, що принцип ґендерної рівності забороняє дискримінаційне відношення за ознакою статі у різних суспільних сферах. При цьому відсутній єдиний підхід до розуміння поняття «ґендерна рівність», яке розкривають як: рівність прав чоловіка та жінки; справедливе ставлення до чоловіків та жінок; рівний доступ до ресурсів та розподілу між чоловіком та жінкою. Обґрунтовано, що принцип ґендерної рівності є субпринципом принципу рівності і означає гарантування рівних прав та можливостей незалежно від статі. Досліджено міжнародно-правові засади принципу ґендерної рівності, у тому числі положення Стратегії ґендерної рівності Ради Європи на 2018-2023 рр. та їх впровадження в Україні. Проаналізовано практику Європейського Суду з прав людини щодо тлумачення змісту принципу ґендерної рівності та сфер його застосування. Встановлено, що ЄСПЛ визнав ґендерне насильство формою дискримінації жінок. Виявлено, що Суд Європейського Союзу вважає усунення дискримінації за ознакою статі загальним принципом права ЄС, яке має забезпечуватися судом. Досліджено моделі сімейної політики крізь призму ґендерної рівності, зокрема: пронаталістську модель (сформована у Франції); протрадиційну модель (історично виникла в Німеччині); проегалітарну модель (типовим представником є Швеція); просімейну модель (поширена у Великій Британії, США, Канаді). Обґрунтовано, що наразі переважають змішані моделі сімейної політики, які в різних пропорціях поєднують традиційні моделі. В Україні так само змішана модель сімейної політики, яка найбільше тяжіє до пронаталістської. В результаті дослідження зроблено висновок, що реальної ґендерної рівності можна буде досягти у разі ефективної ґендерної державної політики, що має: стимулювати проведення ґендерно-правових експертиз; впровадити квоти для представництва жінок у всіх сферах зайнятості, окрім тих, які можуть зашкодити їх- ньому здоров’ю; забезпечити врахування ґендерних компонентів у всіх програмах економічного та соціального розвитку; впровадити наскрізно у навчальний процес в системі середньої загальної, професійно-технічної та вищої освіти ґендерний компонент; забезпечити внесення до програм курсів підвищення кваліфікації вчителів, публічних службовців питання ґендерної рівності; cприяти доланню ґендерних стереотипів та протидіяти дискримінації; сприяти зменшенню розриву в оплаті праці; сприяти діяльності громадських об’єднань у сфері утвердження ґендерної рівності та боротьби з насильством в сім’ї і т.п. Ключові слова: рівність; стать; чоловіки; жінки; заборона дискримінації; ґендерне насильство. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32288 |
Appears in Collections: | Конституційно-правові академічні студії. Випуск 2. 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5.-Mendzhul.pdf | 279.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.