Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32552
Title: Психоаналітичний аспект образу Долі в українській міфології.
Authors: Тиховська, Оксана Михайлівна
Keywords: архетип, Доля, міфологія, народні вірування, психоаналіз, Самість.
Issue Date: 2020
Citation: Тиховська О. Психоаналітичний аспект образу Долі в українській міфології. Актуальні питання гуманітарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 29. Том 4. С. 59–66.
Abstract: У статті розглянуто образ Долі крізь призму психоаналізу К.-Г. Юнга. Доля в народних віруваннях українців може ставати проекцією різних архетипів колективного несвідомого, вона тісно пов’язана з процесом індивідуації (психологічної ініціації) людини. Коли ж така ініціація невдала замість образу Долі з’являється Недоля, назва якої метафорично вказує на невдалий сценарій життя. Найчастіше Доля постає уособленням архетипу Самості (регулюючим центром колективного несвідомого, асоціюється з вищою мудрістю, голосом Бога в людині), який проектується на мудру стару жінку, молодицю, мудрого старого дідуся, «минутника», Долю-ангела. Різновидом архетипу Самості є «четвірність», вона проявляється в казках в образі старенького дідуся, який сідаючи на один з трьох стільців (які є символічно трансформованими образами трьох давніх богинь долі), пророкує щастя чи нещастя новонародженому за тим, з якого матеріалу зроблений стілець. Доля, яка увібрала в себе семантику архетипу Самості, стежить за правильною реалізацією сценарію життя людини. Також на образ Долі проектується архетип Матері – уявлення про трьох дивовижних пряль, що плетуть нитку життя людини. У світлі психоаналізу суперечки цих трьох богинь долі біля колиски дитини відображають амбівалентну природу цього архетипу: добра Мати і страшна/зла Мати. Їх різні побажання для дитини визначають сутність життєвого сценарію, в якому переплітаються злети й падіння. Архетип позитивної Тіні уособлюється в образі Долі-двійника людини, оскільки, згідно з народними віруваннями Доля-двійник здатна долати межі часу і простору – бачити події майбутнього. Біда, як і Доля, теж є своєрідним двійником людини, метафоричним уособленням архетипу Тіні, але вже Тіні негативної, оскільки здійснює деструктивний вплив на життя особи. Образ Біди є персоніфікацією зла, котре існує в душі людини, і доки людина не позбудеться злих думок і вчинків, не позбудеться й Біди. Доля може бути проекцією архетипів Аніма та Анімус, коли уявляється в образі жінки чоловікові, а в образі чоловіка – жінці. Ці архетипні образи Долі виникли на основі народних уявлень про «суджене щастя», «суджене» подружжя, кохання. Смерть в народних віруваннях асоціюється з архетипом Матері, оскільки сприяє метафоричному «народженню» душі небіжчика у світі мертвих, є його міфічним провідником у потойбіччя.
Description: In the article the image of Fate is considered in the light of K.-G.Jung’s psychoanalysis. According to folk beliefs of Ukrainians, Fate can become a projection of different archetypes of collective unconscious, it is closely connected with the process of person’s individuation (psychological initiation). If such initiation failed instead the image of Fate the image of Misfortune appears. Name Misfortune metaphorically shows unsuccessful life scenario. More often Fate is the personification of archetype of Self (regulating centre of collective unconscious, which is associated with higher wisdom, the voice of God in a person) which is projected to a wise old woman, a girl, a wise old man, “minutnyk” or Fate-angel. In fairy tales “quarterness” is a kind of archetype of Self, it can be seen in the image of old man, who sits down on one of three chairs and predicts a baby whether it will be happy or unhappy according to the material which the chair is made of. These chairs are symbolically the images of three ancient goddess of fate. Fate absorbs semantics of archetype of Self and monitors the correct realization of scenario of person’s life. Also to the image of Fate the archetype of Mother is projected – three wonderful spinners who spin thread of human life. From the perspective of psychoanalysis disputes of those three goddess at baby’s bed reflects ambivalent nature of this archetype: good Mother and bad/evil Mother. Their different wishes to a baby define nature of life scenario in which ups and downs are intertwined. Archetype of positive Shadow personifies in the image of Fate-twin of a person, because, according to folk beliefs, Fate-twin is able to overcome boundaries of time and space – to see future events. Both Misfortune and Fate are peculiar twins of a person and metaphoric personification of archetype of Shadow, but negative Shadow which makes destructive influence on a person’s life. The image of Misfortune is a personification of evil which exists in human soul. A person can get rid of Misfortune when he/she get rid of evil thoughts and deeds. Fate can be a projection of archetype of Anima and Animus when a man sees it in the image of a woman and vice versa. These archetypical images of Fate appeared on the basis of folk beliefs about “betrothed happiness”, “betrothed” married couple, love. According to folk beliefs, Death is associated with archetype of Mother because it facilitates metaphorical “birth” of human soul in the world of the dead and it is the mythic guide to the beyond world. Key words: archetype, Fate, mythology, folk beliefs, psychoanalysis, Self.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32552
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
стаття Психоаналітичний аспект образу долі.pdf376.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.