Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32553
Title: Етнопсихологічний аспект уявлень про «злі очі» та «вроки» у фольклорі Карпатського регіону
Authors: Тиховська, Оксана Михайлівна
Keywords: Ключові слова: «вроки», «злі очі», «гасіння вогню», замовляння, етнопсихологія, магія Карпат, ритуали зцілення, «урекливий», фольклор Закарпаття.
Issue Date: 2020
Citation: Тиховська О. Етнопсихологічний аспект уявлень про «злі очі» та «вроки» у фольклорі Карпатського регіону. Актуальні питання гуманітарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 33. Том 3. С. 174–181.
Abstract: Мета статті – проаналізувати етнопсихологічний аспект народних вірувань українців Карпатського регіону про «злі очі» та «вроки». У світогляді українців Карпатського регіону «вроки» часто асоціювалися з невидимим злом, яке породжувалося поглядом або словом недоброзичливця. Важливе значення надавалося очам, через які, на думку наших предків, можна було здійснювати вплив на долю й здоров’я людини. Розрізняли поняття «злі очі» й «вроки»: у першому випадку той, хто прагнув завдати шкоди, не приховував своїх намірів, у другому – ненависть і заздрість крилася під маскою доброзичливості. Відьма «бачила» людей та речі такими, як прагнула їх бачити, а не такими, як вони були насправді (тобто змінювала їх поглядом). Око, згідно з народними віруваннями, було тісно пов’язане з душею, тож відьма або «урекливий» легко могли зробити здорового хворим, спроектувавши на нього хворобу своїм поглядом. У замовляннях, спрямованих на зцілення від погляду «злих очей» та «вроків», згадуються очі (й найрізноманітніші їх «власники»). Зцілення від цих недуг відбувається завдяки ритуалу «гасіння вогню» («гашення вуглі»), котрий базується на магічній взаємодії вогню і води. Вугілля, вкинуте у воду, символічно спалювало «вроки» прихованим у нім вогнем, відтак, вода ставала чистою, отримувала цілющу силу, тому й хворий, випиваючи її, теж зцілювався. Крім цього, ритуал «гасіння вогню», на нашу думку, можна інтерпретувати як міні-модель космогонічного міфу, в якому світ з’являється внаслідок взаємодії стихій води і вогню (вогонь пронизує первісні води й починається процес світотворення). Знахарка, кидаючи вуглинки у воду, метафорично моделює для хворого нову реальність, в якій вже не буде місця «врокам». Часто під час ритуалу використовується дев’ять вуглин (або сірників), і саме така кількість занурювань вогню у воду мала забезпечити цілковите оновлення й очищення тіла, душі й духу людини у всіх видимих і невидимих площинах буття.
Description: The article aims to analyze the ethno-psychological aspect of folk beliefs of the Ukrainians of the Carpathian region about “evil eyes” and “spells”. In the outlook of the Ukrainians of the Carpathian region, “spells” are often associated with invisible evil which appears because of a bad eye or unfriendly word. Eyes were of great importance through which, according to our ancestor’s thoughts, the influence on a person’s fate and health could be made. It was differentiated the notions “evil eyes” and “spells”: the first refers to the person who wants to hurt someone and does not hide this intention, the second – hatred and envy are hidden under the mask of goodwill. A witch “saw” people and things as she wanted to see them and she didn’t see them as they were in real life (that is changed them with only one look). An eye, according to folk beliefs, was closely connected with a soul, so a witch or “ureklyvyj” a person who can put a spell” could easily make a healthy person to be ill with the help of a projection of the disease on him/her. In spells directed on healing from the look of “evil eyes” and “spells”, eyes were mentioned (and different people with such eyes). Healing from the decease happened thanks to a ritual of “putting out the fire” (“putting out coal”) which is based on the magic interaction of water and fire. Putting coal into the water symbolically putting out spells with the help of fire hidden in it. Thus, the water became clear and curative. That is why a sick person became healthy after drinking it. Besides, a ritual of “putting out the fire”, on the point of view of the author of this article, can be interpreted as a mini-model of cosmogonic myth according to which a world appears because of the interaction of the water and the fire (the fire goes through the initial water and the process of world formation begins. A witch doctor, throwing charcoal into the water, models a new reality to a sick person where there is no place for “evil spell”. Very often during the ritual, nine charcoals (or matches) are used and this number of immersion the fire into the water could provide the full renewing and purifying a person’s body and spirit in all visible and invisible planes of life. Key words: «spells», «evil eyes», «putting out the fire», put a spell, magic of the Carpathians, rituals of healing, «ureklyvyj» (a person who can put a spell), folklore of Transcarpathia.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32553
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри української літератури



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.